Hallo,
heter styreformann Aufsichtsratsvorsitzender eller Vorstandsvorsitzender på tysk?
heter styreformann Aufsichtsratsvorsitzender eller Vorstandsvorsitzender på tysk?
24.08.09 17:35
Hei,
styreformann= Vorstandsvorsitzender
styreformann= Vorstandsvorsitzender
24.08.09 17:43
Det finnes ikke noe enkelt svar på dette.
Et styre ivaretar vannligvis oppgavene til både Vorstand og Aufsichtsrat.
Men ellers er jeg enig. Vorstandvorsitzender passer sannsynligvis bedre i de fleste tilfeller.
Et styre ivaretar vannligvis oppgavene til både Vorstand og Aufsichtsrat.
Men ellers er jeg enig. Vorstandvorsitzender passer sannsynligvis bedre i de fleste tilfeller.
24.08.09 23:02, Drontus

"Vorstandsvorsitzender" er jo adm. dir./CEO, og hvis jeg ikke tar helt feil, så er den norske styreformannen litt mer i bakgrunnen, eller?
24.08.09 23:33, Mestermann

Tja, man kan jo være arbeidende styreformann, men styreformannen er som Drontus sier, som oftest mer i
bakgrunnen. Jeg har googlet litt, og for meg ser det ut som om systemet på noen punkter er litt annerledes i Tyskland
enn i Norge. Men Vorstand betyr i de fleste tilfelle direksjon, og Vorstandsvorsitzender blir da adm.dir., eller
direksjonens leder, mens Aufsichtsrat betyr styre og Aufsichtsratsvorsitzender blir da styreformann eller styreleder.
bakgrunnen. Jeg har googlet litt, og for meg ser det ut som om systemet på noen punkter er litt annerledes i Tyskland
enn i Norge. Men Vorstand betyr i de fleste tilfelle direksjon, og Vorstandsvorsitzender blir da adm.dir., eller
direksjonens leder, mens Aufsichtsrat betyr styre og Aufsichtsratsvorsitzender blir da styreformann eller styreleder.
25.08.09 16:29, Drontus

Kom bare på en ting til..."Vorstand" (daglig ledelse) og "Aufsichtsrat" (kontrollorgan for Vorstand) finnes bare i aksjeselskap. Hvis det derimot er snakk om styret i feks et idrettslag, en frivillig organisasjon el.l., så er "Vorstandsvorsitzender" det riktige ordet for styreformann.