09.03.09 15:28
Es tut mir leid aber ich muss unsere Treffen morgen verschieben.
Mir geht es heute nicht so gut und weiss nicht ob es morgen besser wird.

Kann noen ovasette? Tusen takk for hjelpen :-)

09.03.09 16:09
Kan noen oversette?

Jeg beklager men jeg må forskyver vårt møte i morgen. Jeg er litt dårlig i dag og jeg vet ikke om jeg føler meg bedre til i morgen.

09.03.09 16:57, VG_V0 de
forskyve (ohne "r") - besser wäre aber ohnehin: ... utsette møtet vårt ...

09.03.09 20:37
Du kannst " forskyve " sagen, ebenso wie " utsette ". Dritte Möglichkeit : flytte

Lemmi

09.03.09 21:14
Jeg beklager men jeg må utsette møtet vi har avtalt i morgen. (man forskyver ikke møter!)Jeg føler meg ikke bra og vet ikke om jeg er bedre i morgen heller.

Hvis man "flytter" et møte, er det til et annet sted og ikke en annet tidspunkt

09.03.09 21:32
Jeg er ikke enig der, du kan si " flytte " når du endrer møtetidspunktet. Likedan går det an å bruke " forskyve ".

Lemmi

09.03.09 22:02, Bjørnar no
Strengt tatt så skal man vel egentlig si at man forskyver møtetidspunktet og ikke bare
møtet, i og med at forskyve og flytte begge er romlige verb. Når det er sagt, ville jeg
selv hverken skrevet eller talt slik. Utsette er nok det beste alternativet, selv kunne
jeg også ha brukt forskyve.

Akkurat med ordet "flytte", må jeg innrømme at jeg ikke synes at det passer inn her. Man
flytter saker og ting og folk og fe, ikke "tider".

Hilsen
Bjørnar

09.03.09 23:06
jeg er enig med Bjørnar at man kan forskyve møtetidspunktet og ikke enig med Lemmi at man kan forskyve et møtetidspunkt
å "flytte på" gjelder gjenstander, ikke møtetider
SveinJ

10.03.09 00:37
Det finnes ganske mange eksempler på bruk av "flytte møtet" på nettet.

Man kan kanskje konkludere at det ikke er uvanlig men likevel må betraktes som dårlig stil?

10.03.09 10:53, Bjørnar no
Har du sjekket om de egentlig mener å flytte møteplassen?

11.03.09 02:33
Det er mange som "flytter møtet", men det er som 00.37 skriver, veldig dårlig stil. Det tyder på dårlig ordforråd. Man
forskyver møtetidspunktet og utsetter møtet.