18.08.06 17:44
Hallo,

kann man in Norwegen einen völlig Unbekannten einfach duzen?

Wie sieht es mit der Polizei aus, darf man Polizisten duzen?

Hilsen fra Weil am Rhein

18.08.06 18:22
Hei Weil am Rhein,
Ja, det kan du, også politimannen. Men når du sier til en politimann i Bergen "Østlending" får du et problem!
Hilsen fra Claus i Kr.sand

18.08.06 18:48
Hei Claus,

tusen takk for hjelpen,men hva eller hvem er Østlending? I ferien vil vi kjøre til Bergen. Jeg elsker faren. Nei,nei det var en vits. Hvordan er været i Kristiansand? I Weil am Rhein skinner sola. Wie immer! Jeg trenger treningen i norsk. Vær så god skiver meg en tekst. Tusen takk for hjelpen. Vennlig hilsen fra Andreas i Weil am Rhein

18.08.06 19:52
Hei Andreas,
en østlending er f. eks. en person fra Oslo. Vel, det finnes også "østlendinger" som gjerne vil være "sørlendinger". Noen er så grove at de mener Sørlandet strekker seg fra Oslo til Stavanger ... Enkelt sagt er det vel kun folk fra kyststripa i Aust - og Vest Agder. En Bergenser er ikke noen normann, han er Bergenser. Det finnes historien at noen sa jeg er ikke fra Norge men fra Bergen. Ikke alle vet hvordan det kom. Det var en gang for over hundert år siden at to skip gikk ned i samme området. Den ene het Bergen den andre Norge. Da man spurte de folk som var berget hvor de kom fra sa en av dem, jeg kommer ikke fra NORGE jeg er fra BERGEN. Det holder seg til i dag, men med en annen mening ... Bergenser er mest stolte at de kommer fra Bergen. Men det er folk fra andre landsdeler også, se sørlending ...
Beste hilsen fra Claus i et f. t. skya Kristiansand

18.08.06 22:30
Tusen takk for informasjonen. Teksten er for meg veldig god.

skya - bewölkt?

Jeg ønsker deg en god helg .

19.08.06 00:00
Tusen takk for informasjonen. Teksten er for meg veldig god.

skya - bewölkt?

Jeg ønsker deg en god helg .

19.08.06 01:39
Hei Andreas. Lyst å lære deg norsk? Ikke noe problem for tysktalende. Det er gjort i løpet av 3-4 måneder - forutsatt selvsagt at du praktiserer det hver dag og helst oppholder deg i Norge. Jeg har alltid hatt lyst til å besøke Weil am Rhein. Gjett hvorfor! Nei, ikke pga Gigi Oehri, ei heller pga Helmut Benthaus, Ottmar Hitzfeld eller Werner O. Feisst. Den siste rører jo ikke lenger på seg, han er jo død. Neida, Weil am Rhein har jo et museum, Vitra museet. Og der finnes vel det de første hus i Europa tegnet av Zaha Hadid. Og så har vel også Frank O. Gehry tegnet ett av husene. I tilfelle noen andre leser dette her, her er hjemmesida:
http://www.design-museum.de/

På Lillehammer er det ikke overskyet. Her er det fint vær. Stort sett. I Kristiansand derimot, der er det stort sett dritvær. Oooops, når blir Claus sur. Like sur som det er våt i Bergen.
Ha en god helg.
LHMR

19.08.06 08:00
God morgen LHMR,
du tar feil kjære venn. Har du noen ganger hørt om en sur Sørlending? Du vet jo det finnes ikke dårlig vær osv. Jeg vet ikke noe om det du skriver ovenfor om Weil. Men du lever jo også i et museum kanskje midt på Maihaugen??? Forresten et museum som man burde absolutt besøke. Forresten LHMR har jeg hat en del diskusjoner med folk i Lillehammer, fordi sønnen vår har vært i mange år på Hjerleid, en av Norges beste skoler om ikke den beste i trehåndverk. Den gang var det skolekontor i Lillehammer som var ansvarlig for Hjerleid på Dovre, dessverre ... Jeg har ikke hørt at noe fra Weil am Rhein er på frimerker men Maihaugen er det! Skoleskip Sørlandet og Kristiansand har også egne frimerker ... Hilsen Claus i Kr.sand der det i dag morges regner

19.08.06 08:11
Nachtrag: www.maihaugen.no der kan du se det som interessant i Lillehammer, men så var det også en gang for mange år siden OL-by... (som de fremdeles forsøker å spille på, for det har de rasert store terrenger i byens kant, jeg synes det ser forferdelig ut ...) En "lilleputtby" har dem også. Det sies at de har en slags fornøyelsespark i nærheten, men ikke tenk på Kr.sand dyreparken når jeg skriver det. Det kan de ikke hamle opp med der oppe. Når han/hun LHMR skriver at det er stor sett "dritvær" i Kr.sand så kjenner personen ikke statistikken ... den kan du få som minifakta til og med på tysk. Hilsen fra Kr.sand

19.08.06 11:25
God dagen. Du har nok rett, det finnes ingen sure sørlendinger!

Forresten Claus, når du først nevner Maihaugen. Hans Magnus Enzensberger, en såkalt "Norges venn", har jo skrevet en god del om norske forhold. Hans viktigste bidrag i så måte var kanskje "Norsk utakt", hvor han beskrev den norske spagaten: "Folkemuseum og framtidslaboratorium" på samme tid.

http://tinyurl.com/fwlc3

Å snoke litt i disse google-linkene må jo være perfekt for noen som ønsker å lære seg norsk - tekstene er aktuelle og kaster et ofte noe uventet blikk på det norske.

Men jøss da, Maihaugen er ålreit det. Ellers så kan nok ikke Lillehammer måle seg med hovedstaden i sør. I hvert fall ikke hva sommerværet angår eller Dyreparken.

Men, jeg var faktisk i Kristiansand for 2 uker siden. Og jeg må dessverre si at vi kom oss fort ut igjen - og da snakker jeg utelukkende om sentrums- og gågatene.

Men Claus, når vi først er inne på været, så kan vi vel utvide dette til klimaendringer. Og det faktum at Sørlandet ikke er oppdaget av utenlandske sommer- og særlig badeturister. Tenk deg når Hamresanden først blir oppdaget av tyske turister....

Hilsen fra LHMR

19.08.06 18:50
Hei fra LHMR,
ikke vet jeg hva som har drevet deg ut av kvadraturen. Kanskje det var for mange "utlendinger" eller ikke Sørlendinger der? Kan det tenkes? Jeg liker helle rikke skjyvingen gaten langs. Det er slik om sommeren på Sørlandet. Det er sikkert moro å høre hvor mange hundretusen som har vært på dyreparken i år, men et fornøyelse var det ikke akkurat, når man vet hvor koselig og stille det kan være i parken. Dessverre er alle morsomheter i parken bare åpent når mange turister er i byene. Derfor må også jeg med barnebarna (fra Trondheim) i dyreparken midt i høysesong. Riktig god helg det er moro slik samtalen har utviklet seg i forumet, Deres Claus

20.08.06 01:27
Hans Albers?

Jøss, hvis han fyren der er et referansepunkt, ja da må jo han Claus være bestefar, tenkte jeg meg.

Kvadraturen. Vel, det var en helt vanlig torsdag i første august-uke. Det var varmt og det var jævla mye folk (stort sett innfødte) i gatane - eller kvadraturen. Alt virket veldig rotete - ikke minst arkitektonisk. Og nettopp derfor er det kanskje ikke så overraskende, at en av byens flotteste bygninger huser McDonalds!

Utlendinger på Sørlandet. Ja, jeg mener faktisk det jeg skrev. Det er veldig få utlendinger på Sørlandet - altså langs kyststripen, som du sier. Og de utlendingene som måtte finnes, ja det er heller på gjennomreise enn på badeferie. Like lite som utlendingene kommer til Norge for å spille tennis, kommer de for å tilbringe badeferier. Men den dagen turistene rømmer selve middelhavet pga varmen..... vil noen flere kanskje flytte feriedestinasjonen nordover.... også slike som skal bade.

Forresten.... bruker du tysk tastatur?

Natta.
LHMR

20.08.06 12:59
Hei LHMR,
jeg bruker tysk tastatur, det er jo ikke vanskelig. Det er kun få bokstaver som er byttet i forhold til norsk tastatur. Istedet ü er det å og ä er æ, ö er ø så er det byttet y og z det er logisk fordi z blir jo ikke brukt på norsk kun i veldig få tilfeller og i tysk bruker vi sjeldent y lydmessig kan man nesten si y er ü. Forresten det var også på settemaskiner slik om du vet hva det er. I settekasser var det også slikt at de fleste bokstaver lå på samme plas som i Tyskland. Jeg tror også at Andreas har gode kort ang. jobb. Hos sønnen min er de på jakt etter snekkere, elektrikere og motorfolk. Han er hos Windy Boats Norges største produsent av fritidsbåter. Topp arbeidsforhold der. Det er en del tysker som jobber i Arendal. God søndag til innlandet, har dere forresten en ny ulv i gatene? Husker du ulven fra Lillehammer som til og med var på tysk fjernsyn? Det var rett etter OL. Hilsen fra Claus

20.08.06 13:08
Enda noe jeg glemte til deg LHMR, byen er ung og i 1892 hadde vi bybrannen. Deretter skulle det bygges i stein. I gamle kvadraturen "Posebyen" kan du se det opprinnelige. Husk også på at byen eksistere kun siden 1641 som kan leses på "Gullideckel" i gatene. At Mc - dr... har fått plas i en av de flotteste bygninger arkitektonisk kan du tro har gitt ganske mye leven i byen. Penger regerer også i Kr.sand. Det er vel det samme overalt. Du kan bare se hvordan politikere "gir bort" tomtene langs Otra i byen. Hva gjør pengefolkene? De betonerer alt til med blokker, fordi det gir mest igjen i kassen. Er det ikke betongboliger er det kasser til bedrifter helst svart og "Gewöhnungsbedürftig" med noe som heter kunst foran dørene. Jeg er bestefar ...
Deres Claus

20.08.06 14:07
Oh ja, jeg husker da vel blysettemaskinene! Faszinerende skue, der de satt, mennene som med et tastetrykk fikk de enkelte tegnene til å rase ned gjennom kanalen til ett eller annet jeg ikke vet hva heter. Linje etter linje ble satt. Til en hel avisside var på plass og ble trykket i en god gammeldags Heidelberger. Jepp. Også jeg har en settekasse, en original en, en gave fra et gammelt boktrykkeri.

Ny ulv? Det finnes da vel bare én ulv i Norge, den fra Vegårdshei!

Eksistert kun siden 1641? Tja, hva med Lillehammer da? Når var det Stortinget bestemte at det skulle bygges en by der ingen by var? I 1820 eller noe sånt? En by forresten, som har visse likheter med Kristiansand. Også denne ble tegnet som et kvadratur - i C. C. Buchholz sin plan fra 1820-tallet.

Det er i det hele tatt mye interessant i norsk landbruks-, bosettings- og bygningshistore. Særlig i innlandet. Her bygde man altså byer der ingen by var. Og der stoppet man det som måtte ha vært av tilløp til "landsby"dannelser gjennom jordskifteloven - også denne loven/vedtaket kom på 1820-tallet. Det jeg da er opptatt av er mangelen på referanser. Både i innlandsbyene og på bygda. Moderniseringen frembragte stasjonsbyer, bygedebyer eller administrasjonssentra. Stort sett referanseløst. Og fordi mye av det som bygges er heslig, trenges det reparasjoner. Gjerne i form av "kunst foran dørene", som du er inne på.
Nei, nå blir det for langt og kun for spesielt interesserte.
LHMR.

20.08.06 17:51
Hei kjære Sveitser?!
Skjønner jeg det riktig av svaret lenger oppe at du er sveitser? Jo, byen ble på ordre av Christian IV. lagt på sanden som det het før her. Havna lå mellom Flekkerøy og fastlandet. Det var lettere å bygge på sand enn på fjell, syntes da danskene som regjerte. I Oddernes bodde kongens mann. En by fantes ikke her. Kongen ville har oversikt hvem som seilte gjennom Skagerrak dessuten var det mye smuggel langs kysten og man trodde at man kunne har bedre kontrollere handelen spesiellt nederlandske skip. De hentet eiketreer til skipsbygning her. For det skulle har kongen sin andel. Med andre ord toll (svensk er vel korrekter enn norsk: tull) var dengang ikke særlig populær og er det vel fremdeles ikke, eller? Kristiansand er forresten Noreuropas største trehuskvadratur. Det viste dere jo. Vet du at Sveitserne lager flott treskjærerverktøy? Hilsen fra Claus i Kr.sand

22.08.06 00:30
Jepp Claus, det er nok riktig. Er fra en liten by som ligger langs den "unge Rhinen" - omtrent halvannen mil etter at "Bakre- og Fremre-Rhinen" møttes ved Reichenau til selve "Rhinen".
http://de.wikipedia.org/wiki/Bild:Karte_Alpenrhein.png
Overrasker meg ikke at det også lages verktøy for treskjærere. Det lages jo så mye rart der nede. Ikke minst er det en rivende utvikling innenfor medisinalteknikken - også takket være kompetansen innenfor fin- og mikrmekanikken fra klokkeindustrien....
Men tilbake til treskjæring. Det jeg kjenner best det er treskjæringa fra Engadin-dalen (St. Moritz), der de bruker "Arvenholz".
Ikke vet jeg hva det er på norsk.
Kristiansand - størst i trehus? Eller som du sier i "trehuskvadratur"? Mente at Stavanger var størst i så måte. A propos Stavanger. Dette var en by jeg liker svært godt. Jeg synes fremfor alt de har vært meget heldige med innpassinga av det nye kulturhuset midt i det gamle trehuskvartalet. Jepp, sånt liker jeg meget godt.
LHMR.