14.04.19 08:54
Stikkord: rang, rong
Hva betyr egentlig "i rangen" som i:

"Byfolk hadde riktignok i lengre tid forstyrret freden i viken når de kom roende med nistekurv og
spillemann i rangen for å legge bak seg byens travelhet en stakket stund."

( https://www.bt.no/btmeninger/kronikk/i/R6xMa/wunderschon-ropte-keiser-wilhelm )

14.04.19 10:18
Ville anbefale først å slå opp NAOB. Der står svaret. ”I rangen” betegner bl.a. en som er del av
en gruppe.
spillemann i rangen = einen Musikanten im Geleit

14.04.19 10:59
Jeg slo det opp! Men så det antakelig ikke. Eller rettere sagt ble villedet! For det står som
forklaring: (fellesbetegnelse for de) grupper eller personer som omfattes av, hører til visse
verdighetsgrader

Spillemannen omfavnes vel ikke av den samme "verdighetsgrad" som "Byfolkene" - ? Det handler jo
nettopp ikke om "rang" i en engere forstand?

14.04.19 12:18, Mestermann no
Nei, her er det snakk om to like ord med helt forskjellig betydning.

Den betydningen det spørres etter, altså med "spillemann i rangen", har med selve båten å gjøre. Rangen er et sjøuttrykk og
betegner første eller siste spant i en trebåt, vanligvis den lengst akterut. Spillemannen sitter altså bakerst i båten (akter) og
spiller.

Sml. "Oline sad agterude i rangen" (Amalie Skram, Hellemyrsfolket II 8), og "(færingen) fik en taug-ende fra agterraangen op i
baugsprydet og bugserte den (kutteren) ind i sundet" (H.E. Kinck Sneskavlen brast III 102) og folkevisa "Eg rodde meg ut på
seiegrunnen":

"Då treiv eg til han med fiskestongi,
så'n datt i uvitet bak i rongi."

Både rong og rang er er med i den gamle Riksmålsordboken, men har av en eller annen grunn ikke kommet med i NAOB. Jeg
skal melde fra om at det mangler. En vanligere form er rong, og den er kommet med, men bare sideordnet til "akterrong".

I betydningen rang (nivå i et hierarki, høytstående eller dyktig), kunne man sagt at "Petter er en spillemann av rang" (= svært
dyktig, anerkjent), men på moderne norsk kan man ikke lenger si at man er "i rangen" når man mener at noen tilhører en
gruppe eller et følge.

Håper dette var oppklarende.

14.04.19 12:30, Mestermann no
Og her er et bilde av en spillemann i rangen:

https://snl.no/Brudeferd_i_Hardanger

14.04.19 13:36
Tusen takk for opplysningen! Aldri i livet hadde jeg kommet på dette. Men jeg skjønte at det skurret
noe med "i rangen" som "av samme verdighetsgrad". Tenkte på maleriet du lenket til med en gang da
jeg leste den første setningen i innlegget 12:18!

Det er jo DET norske maleriet schlechthin. Er bildet fra Fyksesund med blikket mot Folgefonni? Det
finnes jo ikke sååå mange trange sidearmer av Hardangerfjorden med en bre i bakgrunnen. Og
Folgefonni er jo også den breen i Hardanger... Slekten Skår som levde rundt omkring Fykse helt til
Jon Skår døde for noen år siden er jo også blant de gamle, meget navngjetne fra Hardanger-området.

Jeg ser noen naust og en stavkirke i bakgrunnen av bildet (som jeg aldri før har enset). Kanskje
sett fra Djupevik?

14.04.19 13:53
Fant nettopp noe om stedet her:

"Naturen skal være malt etter inntrykk fra innsjøen Sanvinsvatnet[7] ved Odda i Hardanger og fra
Lustrafjorden i Sogn og Fjordane.[8] Tidligere har en også knyttet motivet til Hardangerfjorden nær
Lofthus og Ullensvang.[9] Strandkanten til høyre med tang og blåskjell betyr at det ikke kan være en
direkte gjengivelse av en innsjø som Sandvinsvatnet i Odda. Fjellene stemmer så godt med terrenget
langs Sandvinsvatnets vestside at Gude trolig har skisser derifra som utgangspunkt for
komposisjonen. Bildet viser også en stavkirke på en odde, og noe slikt fantes ikke i Sørfjorden
eller andre steder i Hardanger på 1800-tallet."

https://no.wikipedia.org/wiki/Brudeferd_i_Hardanger

Lofthus passer jo ikke i det hele tatt! Sørfjorden er altfor brei der. Man må vel slå seg til ro med
at det ikke finnes et nøyaktig passende sted. At de malte bildet i Düsseldorf hadde jeg
heller ikke visst før nå. Hva gjør norske malere et sted som Düsseldorf av alle steder?

14.04.19 15:29, Mestermann no
De studerte ved akademiet der, som var – og er – et betydelig kunstakademi. En rekke norske kunstnere hadde sine læreår
der, som Hertervig, Eckersberg, Am. Nilsen og Skramstad m.fl. Tidemand og Gude ble senere professorer der.

Se også: https://de.wikipedia.org/wiki/Düsseldorfer_Malerschule

14.04.19 16:41
Mange takk. Det visste jeg ikke. Utrolig. I dag er Düsseldorf jo et slags "ikke-sted". I hvert fall
fra et sørtysk perspektiv. Men dette gjelder primært "bare" livskvalitet og ikke kunst og kultur.
Jeg tror også Richter eller hva han dyreste nålevende tyske "maleren" nå heter kommer fra det
stedet. Ikke det at jeg anser hans "verk" som ekte kunst.

14.04.19 17:12, Mestermann no
Akademiet i Düsseldorf er fremdeles et meget betydelig kunstakademi. Hva du personlig mener om Richter eller om
Düsseldorf er likegyldig og har ikke noe i forumet å gjøre.

15.04.19 11:52
@16:41: spar oss for pludringen din og kommentarene dine. Bruk dem et annet sted. Få deg noen venner du kan diskutere
med. Ikke kladd ned forumet med sånt.

15.04.19 13:27, BeKa de
"Utrolig" ist in meinen Augen hier nur, dass du selbsternannter (echter) Kunstkenner
offensichtlich noch nie etwas von der "Düsseldorfer Schule" gehört hast.