14.12.05 18:57
Hei!

Jeg er ikke saa vant med österrikske uttrykk enda, og lurte paa hvilken frukt/grönnsak weichsel er?

Mvh
Thea

14.12.05 19:07, Bastian fra Ås
14.12.05 19:37, Bastian fra Ås
Trenger du denne informasjonen på norsk? Hva slags (istedenfor: "hvilken") frukt Weichsel er finnes også på Wikipedia som kan brukes når du ENNÅ ikke er vant til østerikske uttrykk.
Kule (-8°C) Hilsen ;-)

Bastian

14.12.05 20:08
Takk!:) Jepp, je er norsk, og visste itte aa for slags syltetöy je tar med hemmat te jul. Men sia je er hedmarking og dialekta mi itte tillater mä aa skrive "ennaa", maa je bäre skrive enda;) Det har je alltid gjort, og norsklärermora mi har itte sagt no enda. Og itte for aa väre vanskelig, jeg vil faktisk väta det, aaffer kan je itte skrive hvilken frukt...? Hvilken er da et ord for en ting, og je skreiv da itte "hvem frukt" som alle fjortiser i norge gjör.

Mvh
Thea:)

14.12.05 20:56
Hei Thea,
jeg har ingen peiling på østerrisk heller. Kanskje husker du at jeg spurte er "Obers" for en tid tilbake. Hvem kan vite at det skal være pisket fløte? Men for å svare på spørsmålet ditt ang. Weichsel. I Duden min er følgende forklaring:
Weich|sel|kir|sche, die: 1. (landsch.) a) Sauerkirsche (1); b) Sauerkirsche (2). 2. (zu den Rosengewächsen gehörende Pflanze mit weißen, in Dolden stehenden Blüten u. kleinen schwarzen, bitteren Früchten;

(c) Dudenverlag
Kanskje det hjelper deg? Jeg ønsker deg god tur hjem til Norge og riktig god jul fra Claus i Kristiansand

14.12.05 21:48
Tusen takk for hjelpen, og for aa önske meg god tur til norge:) Jeg har bare värt her et halvt aar, men Österreich kjennes allerede ut som hjemme:)