29.02.08 09:41
Noe til temaet språk/ord som ikke alltid er kjent for alle: Dette er inledning til Per Egil Hegges bok: Heng ham ikke vent til jeg kommer.
Norsk - det er vanskelig, det
En inngrodd misoppfatning går ut på at norsk er et fattig og lite nyansert språk. Kunne leseren være så snill å glemme det med det samme? Norsk er uhyre presist, svært nyansert, og dermed vanskelig. Det er en illusjon å tro at man noen gang blir utlært. Men det er ingen illusjon å mene at vi alle er tjent med å bli mer språkbevisste - også når det gjelder de små og tilsynelatende ubetydelige ting. For det er i de virkelig små ting presisjonen, og kravet til presisjon, ligger.
God fredag fra Claus i Kristiansand

29.02.08 21:29
Norsk er mangfoldig....mange dialekter....men vanskelig???

01.03.08 00:14
Eine Sache, die schwierig ist im Norwegischen, ist die exakte Satzstellung. Schon ein kleiner Fehler bei der Satzstellung in einem Nebensatz, schon hat man sich als Fremdsprachler geoutet.
Außerdem: Präpositionen, Aussprache mit verschiedenen Wortmelodien (bønder - bønner), ...

01.03.08 09:08
Hei,
når man ser påstandene at, slik sier vi i Norge, en påstand som kommer igjen og igjen også i Heinzelnisse så virke norsk vanskelig. Fordi, så enkelt er det ikke. Jeg tror at mange normenn har et veldig stor selvtillit. De er overbevist at slik som de gjør en ting, slik de snakker, slik de skrive, kun de ord som de kjenner slik er det i hele landet. Jeg lurer på om det er tegn på at folk tenker i små områder? Er det kanskje et resultat av at innlandsfolkene bestemmer det meste i Norge ikke de som bor langs kysten, og derved kommer ikke nye tanker nye uttrykksformer inn? Det hadde vært interessant om folk som bor langs kysten og har vært til sjøs har et størrer ordforråd enn innlandsfolkene som bestemmer i Norge? Jeg bare lurer? Fordi når vi ser tilbake i historien var innlandsfolkene alltid langt etter folk som bodde langs kysten i utvikling. (faste gulver, takstein, malin osv.) Hvilken formening har dere til det? Jeg er spent på deres syn og viten.
God lørdag fra Claus i Kristiansand