26.02.08 12:44
Stichwörter: Blech, blikk, ( blekk )
Kann mir bitte jemand das hier übersetzen?
• Unsere Firma produziert seit mehr als 20 Jahren Metallteile aus Blech und verfügt über eine große Erfahrung, know-how und einen Maschinenpark.
• Generaldirektor
• Direkt Fax
Vielen Dank im Voraus!

26.02.08 15:25
Ich kann es nicht ganz übersetzen, aber vll hilft es ein bisschen!

Firmaet vaart har produsert metalldeler av blekk i over 20 aar, og har mye erfaring, know-how og ...(maschinenpark weiß ich leider nicht... maskinpark?)

Generaldirektör
direkte faks

MfG
Thea

26.02.08 15:41
Hei Thea,
Maschinenpark = maskinpark
er korrekt.
Vennlig hilsen fra Claus i Kristiansand

26.02.08 16:04
Vielen Dank an beide!

26.02.08 21:38
Hei,
jeg antar at du lager metalldeler av blikk. " Blekk " betyr " Tinte ". " Know - how " betyr " kunnskap ".

Lemmi

27.02.08 07:32
God morgen Lemmi,
fra Kunnskapsforlagets elektroniske ordbok tysk - norsk:
Blech das, -(e)s/-e.
1. blikk, blekk.
2. (koll.) messinginstrumenter.
3. (fig., omgs.) vrøvl, tullprat.
4. (Back)blech stekeplate.
Jeg har alltid brukt blikk, men ble usikkert siden jeg så det der?!
God onsdag fra Claus i Kristiansand

27.02.08 08:34
Hei Claus,
Tja, ved googling finner du virkelig 98 treff for " blekkplate " og heller ikke mer enn 308 for " blikkplate ".
Hustads norsk - tyske ordbok kjenner også til " blekk " i betydningen av " Blech " , men hverken dokpro , Riksmålsordboken eller Prestesæter fører det opp, det gjør heller ikke den tysk - norske Hustad eller en eldre norsk - tysk ordbok fra 20 - tallet.
Jeg har aldri kommet bort i " blekk " i forstanden av " Blech " i en teknisk oversettelse, så jeg kommer nok til å fortsette å skrive " blikk ".

Lemmi

27.02.08 09:46
Hei Lemmi,
deler synet ditt. Har alltid brukt "blikk", men som skrevet før man lærer alltid en del i Heinzelnisse.
Claus

27.02.08 14:52
Dette er kopiert fra Bokmålsordbok fra Universitetsforlaget:
I blikk el. II blekk (lty bleck, besl med I blikk} tynnvalset metall
(ofte om fortinnet jern); tynnplate
III blikk adv (norr blik subst 'glans') forst: helt b- stille, jf blikkstille blikk|boks el. blekk- boks av blikk II) –dåse
blikkende adv (av III blikk) forst: helt b- stille
blikken|slager el. blikk- el. blekk- m2 (fra lty) håndverker som arbeider i blikk (II) –slagerverksted
blikk-kopp el. blikkopp el. blekk-kopp el. blekkopp kopp av
blikk (II) blikk|plate el. blekk- plate av blikk -slager el. blekk- el. blikken- s d -slagerverksted se blikkenslagerverksted blikkspann el blekk-
Claus i Kristiansand

27.02.08 21:26, Mestermann no
"Blekk" ist dialektal, handwerkersprachlich. Ich würde das NIE schriftlich benutzen. :-)

28.02.08 08:34
Helt enig.

Lemmi