05.12.07 14:03
Hvorfor heter det "mir ist kalt"? Mir er dativ, så det vil vel si at setningen ikke har subjekt? Skulle det ikke være "ich bin kalt"? Mulig det er snakk om følelser.

05.12.07 14:10
1. Erklärung: wenn ich kalt bin, bin ich tot.

05.12.07 14:11
2. Erklärung: "du bist kalt" heißt, dass du kein Herz hast.

05.12.07 14:12
Godt spørsmål!
Jeg tror "Mir ist kalt." er kort for "Mir ist es kalt."
Men det er svært uvanlig å si "Mir ist es kalt."
Setningen har faktisk ingen subjekt!

05.12.07 14:29
På tysk har vi av og til det vi kaller Subjektlosigkeit.
Så vidt meg bekjent er es i mir ist es kalt bare vorläufiges subjekt. Jeg skal sjekke opp i faglitteraturen og komme med en bedre forklaring når jeg kommer hjem!

Ida

05.12.07 16:07
Jeg korrigerer meg sjøl.
I følge Reitens grammatikk s. 183 så krever enkelte adjektiv dativ. F.eks. egal, unbekannt, eigen, fremd m.m. Noen adjektiv (warmheißkaltschlechtübel) styrer dativ når de står som predikativ i setninger med som formelt subjekt. Es er altså formelt subjekt her. (Men i en setning som 'Es freut mich, dass du glücklich bist..'er subjektet foreløpig). Videre kan vi på side 76 kan vi lese om es som formelt subjekt: "Dette es referer ikke til noen annen størrelse i eller utenfor setningen. Det er således helt innholdsløst. (...) ved verb (eventuelt uselvstendige verb + predikativt adjektiv) som uttrykker legemlige eller sjelelige fornemmelser. Den 'fornemmende' person opptrer da som objekt, dels i akkusativ, dels i dativ. Es faller som regel bort når et annet ord innleder setningen."

Da veit vi det:) Og som sagt, jeg trekker tilbake det jeg skreiv om vorläufiges subjekt.

05.12.07 22:40
He he, ganske interessant. Så mye man ikke vet om morsmålet sitt!