06.06.07 09:44
"Jeg synes det er flott, jeg." Wie übersetzt man denn hier am Besten das jeg am Ende? Tausend Dank schonmal

06.06.07 10:01, Bastian
Im deutschen eigenltich nicht extra, Es wird oft zur Unterstreichung des gesagten verwendet. Ich finde das es echt (als fuellwort) (wirklich = unterstreicht es eigentlich besser) schoen ist!

06.06.07 10:42
Hei,
man kann auch sagen: "ich persönlich finde es gut, daß..." Damit kann man im Deutschen unterstreichen, daß man selber für etwas besonders begeistert ist, wie in dem norwegischen Beispiel.
Vennlig hilsen fra Claus i Kristiansand

06.06.07 11:31, Bastian
heisan klaus
hvordan har du det på Sør-landet? Savner noen værmeldinger fra deg ;-)
her på Tjøtta er det bare sol, bare blå himmel og nesten ingen vind. Temperaturen i skuggen er nå: 23 grader!
Hilsen Bastian

06.06.07 12:28
Hei Bastian,
været er fint, dessverre ikke skyfri. Det er varm og barnebarna er til dyreparken med mamma. De skal bade der og se på de nye løvene. I morgen ettermiddag er mamma igjen om bord.
Det begynner å strømme på med turistene. Har vært en del på oppdrag for turistkontoret. I går hadde jeg 34 Østerrikere og to tyskere og to Hamburgere i bussen. De er jo bare noen få timer her, og hos oss er det så masse å se på.
Hjelp meg litt med Tjøtta ellers må jeg finne Norgeskart ...
Dere har kansjke hørt av at fra høsten i år er HiA (Høygskole i Agder) universitet, ENDELIG!!!
Det var hyggelig å få hilsen av deg.
Rigtig god onsdag til deg Bastian fra Claus i Kristiansand

06.06.07 12:38, Bastian
hei
ja Tjøtta ligger i Nord Norge, Alstahaug kommune. Hurtigrute stopper i Sandnessjøen. Tjøtta er en liten øy som har forbindelse til Alstahaugøyen. Flyplassen vår heter Stokka og det er bare Wideroe som lander her.... Tjøtta er også historisk interessant, folk har bodd her i mer enn 1000 år og et stort krigsminnesmerke (russisk kirgegård) ligger ikke så langt under der jeg bor. Fantastisk øyparadis.
Det med HiA er helt sikkert en betydelig sak for Agder... har opplevd det samme på Ås da landbrukshøyskole ble universitet.
hadet solrikt!

06.06.07 13:51
riktignok er det bare en komité som har vurdert HiAs søknad positivt; nå er det opp til NOKUT og Kunnskapsdepartementet å viderebehandle søknaden.

07.06.07 01:40
Ja. Før var det høyskole på hvert nes, nå er det snart universitet på hvert nes.
Men det er jo kjent at HiA er virkelig fremme når det gjelder IT-fag og datakommunikasjon og sånt.
Neste blir antagelig Høgskolen i Vestfold (på elektronikkysten).