12.04.07 10:54
Hei,

Er uttrykket "Stadtluft macht frei" kjent blant tyskere? Hva forbinder tyskere flest med det?

Takk,
Henrik

12.04.07 11:16
Hei Henrik.
Jeg kommer fra Berlin og jeg har aldri hørt om dette uttrykket. (Men kanskje er det bare meg som ikke hørte dette før)

Dette fant jeg på nettet:
"Byluft gjør fri, heter det i et gammelt uttrykk. Dette uttrykket stammer fra tiden da flytting fra landsbygda og barndomsgården var utenkelig og livegenskap normalt. Folk hadde i mange år ikke lov til å flytte fra barndomshjemmet. Man var tvunget til å bo på samme plassen og dyrke samme jordlappen hele livet uten mulighet for noen sosial mobilitet. De som kom seg til byene, ble kvitt alle byrdene og forpliktelsene de tidligere hadde på gården."

Hilsen Sabine

12.04.07 11:18
Hei Henrik,
her kommer forklaringen fra Duden Zitate und Aussprüche:
Stadtluft macht frei. Hierbei handelt es sich um einen Rechtsgrundsatz des Mittelalters. Er bezog sich auf vom Land in die Stadt abgewanderte Bauern, die sich als Unfreie auf diese Weise ihren Grundherren entzogen. Ihre Leibeigenschaft wurde hinfällig, wenn sie ein Jahr lang in der Stadt gelebt hatten, ohne daß sie von ihrem Grundherren zurückgeholt wurden. Sie wurden damit Freie. - Man verwendet den Satz heute gelegentlich, um auszudrücken, daß das Leben in der Stadt freier und ungebundener ist gegenüber dem Leben auf dem Land.
Vennlig hilsen fra Claus i Kristiansand

12.04.07 19:35
Hei,

Takk for svar. Egentlig vet jeg hva uttrykket betyr, det jeg først og fremst lurer på er om dette uttrykket er kjent blant "folk flest", eller om det stort sett bare er noe som står i historiebøker?

Henrik

12.04.07 21:28
Jeg kjenner til uttrykket. Jeg tror jeg hørte om det på skolen. Mange andre antakelig også...

12.04.07 22:28
God kveld Henrik,
det kommer an på om man hadde en god historielærer i Tyskland. Om denne læreren har klart å vekke interessen på historien. I Norge hadde vi ikke den formen av livegenskap som i Tyskland. Det er også sikkert forskjel hvor i Tyskland man kommer fra. Husk at frem til 1871 var det ikke et rike, men det var mange mange stater, mange flere enn i dag. Jeg har lest en bok som omhandler bl. a. at vanlige tyskere ble solgt av sine konger og fyrster som soldater til nadre land. Dette har i vesentlig grad ført til at tyskere har fått rykte på seg at de er krigerisk, som i utgangpunkt ikke er sant. Ei ku var til tider mer verd enn en mann. I borgerkrigen i USA var det mange tyskere som ble solgt til bl a. den engelske konge. Han igjen klagte på at noe av dem hadde rømt, og han ville derfor ikke betale for slike soldater som ikke gjorde tjeneste som han var blit lovet av kongen av Hannover. Kom en slik fyr "soldat" til f. eks. Hamburg og klarte å skjule seg der i et år og en dag så var han fri. Noen av mine forfedre har jeg borgerbreven av. De var Freie Hamburger Bürger. Dermed fikk de også stemme i valgene til Senatet. De avla en borgered. Jeg har dem her hjemme og det er bare ca. hundreogfemti år siden. Min historielærer klarte å vekke interessen min for historien. Jeg elsker fremdeles historie, men synes viktig er at det er ikke kongene som slå slaget, men at det var vanlige menn som du og jeg. Det var de som ble lemlestet og myrdet på ordre av konger og keisere og adelsfolket. Derfor er det i Tyskland vel også noe splittet meninger om adelen. Her hjemme var det ikke slik. Kongen vår er valgt av det norske folk. Mens tyskernes keiser var "keiser av Guds nåde". Da kongen av Preussen ble tilbud kronen i 1848 av det tyske folk fra Paulskirken i Frankfurt, ble folket neste kjeppjaget ut av slotte i Berlin. Senere påstå keiser Wilhelm II. at han var "tyskernes far". Nok om det. Mange av mine venner i Tyskland vet god hva uttrykket: Stadtluft macht frei, betyr. Om alle tyskere vet det, kan jeg ikke svare på. Og jeg tor også at mange vet at man føler seg mindre knyttet til noe når man er i dag i byen slik det blir beskrevet i Duden.
Riktig god kveld fra Claus i Kristiansand

13.04.07 22:42
Hei Henrik,
som tysker kjenner jeg uttrykket "Stadtluft macht frei", dvs. jeg hørte uttrykket fire eller fem ganger i livet mitt. Men jeg visste ikke hva uttrykket faktisk betyr og referer til. Jeg visste ikke noe om den historiske bakgrunnen. Intiutivt tenkte jeg at uttrykket vil si at det er mer frihet og mindre sosial kontroll i byen enn på landet.
Hilsen
Holm