27.11.06 17:44
Interessanter Artikel in Aftenposten heute:
http://oslopuls.no/nyheter/article1547447.ece

27.11.06 18:10
Danke fuer den Link! Also dann sage ich mal weiterhin Oschlo, obwohl ich seit kurzem nicht mehr zu den genannten "unter 25-jaehrigen" gehoere! :-o

27.11.06 20:58
Tja, dann hat man also ein ähnliche Problem wie im Deutschen, man schreibt Straße und sagt SCHtraße? Außer in Hamburg, wo man als Hamburger es ausspricht wie man schreibt STraße. Egal was ihr sagt, STraße klingt in meinen Ohren immer noch am Besten.
Hilsen fra Claus i Kr.sand bin aber auch gut über 25 ...

28.11.06 13:22
Nu sowat! Also Hamburgerisch ist schon ein netter Dialekt.
Awer hoschema, in Deutschland hawwe mer doch de Dude und der sacht, dass "st" "scht" gesproche wedd! Un "sp" zum Baaschpiel aach.

Ach uewrigens: liewe Deutsch lernenden Norwescher! Eischnet eisch ja net diesen Dialekt her aa, wo isch gerade schreiwe tu, ausser ihr tut zu mir nach Hesse komme! Da kennter so spreesche, gell!

Gruess us Tønsbesch
UM

28.11.06 14:29
Hei i Tønsberg,
det som jeg knytter til Hessen er vin, er det noe mer? Hamburg er vel Tysklands viktigste by? Havnen er kjent siden over 800 år. Vi som bor langs kysten er bedre kjent med Hamburg enn med resten av republikken, tror da jeg. I Hamburg Saga snakkes det om at en av de første Hamburger kom fra Norge... Nedertysk var i Norge lenge ei viktig morsmål. Hessisk er vanskelig. Jeg tror likevel at jeg har skjønt det du skriver. Når jeg husker riktig er Duden ikke automatisk boken som er "språkloven", men kjekt å ha? Jeg bruker også Duden, det bare til informasjon og det har sikkert den ene og andre lagt merke til.
God første advent i Tønsberg jeg skal snart en tur til Hamburg på julemarked (kan abefales) og gleder meg veldig.
Hilsen Claus i Kr.sand

29.11.06 13:46
Hamburg e nok ikke Tysklands viktigste by. Når det gjeld sjøfart og sånt, så kan det være sant, men eg ville sagt at Berlin e landets viktigste by, den e jo på langt den største hær også. Da eg va i Norge, så la eg faktisk merke til at Hamburg e veldig godt kjent blant nordmenn, det har sikkert å gjøre med hansa-forbundet og sjøfartsfortida; Skandinavia og Nordtyskland har en del ting til felles, også når det gjeld språket.

29.11.06 14:46
Na, Berlin???? Det er jo neste som Oschlo!!!
Begge steder ligger svært avsides til. Om folk fra begge sies det, at de er stor i munnen men det er lite som ligger bak ... Om du mener at i begge byer er regjeringenes byer er det korrekt, men ellers? Jeg skjønner f. eks. ikke hvorfor man stengte Goethe Institut i Bergen? Det var her tysk ble mest brukt, ikke i Oslo (Man fikk også mye mer hjelp fra Bergen enn fra Oslo). Slik som du skriver har det vært kontakt helt siden middelalderen, men det skjønner man tydligvis ikke i München. Læreboken for tysklærere ("tyskbibelen Reiten" ...) i Norge kom fra Bergen. Når vi ser på kulturelle tilstelninger generellt er det vel Bergen som ligger fremst i Norge samme forhold som i Tyskland mellom Hamburg og Berlin. Jeg tror ikke at førkrigstiden kommer igjen til Berlin. Slik jeg har oppfattet det er en del firmaer som flyttet fra Hamburg til Berlin lei seg at de lot seg lure av pengene som Berlin betalte for å få bedrifter til Berlin. Det sier noe, eller?
Hilsen fra Claus i Kr.sand