04.06.20 17:04, Sandra1
Stichwörter: å kle på seg, å ta på seg
Hei

Gibt es einen Bedeutungsunterschied zwischen å ta på seg und å kle på seg?

Mein Lehrbuch schreibt für beides "anziehen" und auch bei naob.no stelle ich keinen wirklichen Unterschied fest...
Das würde bedeuten, dass es relativ egal ist was man benutzt. Ist eins evtl umgangssprachlicher?

2. Habe ich den Gebrauch der Präsentationssätze richtig verstanden, wenn ich denke, dass ein Präsentationssatz mit det "Det ville være flott med en slik bil" besser/norwegischer ist, als einfach "En slik bil ville være flott"? Beides bedeutet ja letztendlich "Ein solches Auto wäre toll"

Danke für eure Hilfe :)

04.06.20 17:42, Carl de
Angjeldende ditt første spørsmål våger jeg atter en gang å komme med en formodning.

Etter min mening er det vanligere å bruke "ta på seg" med objekt enn å bruke et objekt sammen med å "kle på seg".

"Han kledde på seg" høres bra ut for mine halvnorske ører. "Han kledde på seg en genser" er kanskje mulig å si, men jeg ville bare ikke sagt det. Jeg ville fortrukket "Han tok på seg en genser". Eller "han ikledde seg en genser".

"Han tok på seg" kan man sannsynligvis også si i stedet for "Han kledde på seg". Men er ikke dette utsagnet tvetydig? "Ta på deg!" istedenfor "Kle på deg!" høres derimot litt bedre ut...

Vi får sjå hva Mestermann mener om saken....

04.06.20 20:36, Sandra1
@Carl:

Die Vermutung å ta på + Objekt klingt recht logisch, denke ich.

04.06.20 21:47, Mestermann no
Vanligvis bruker man ikke "kle på seg" om et spesifikt plagg. Man kler på seg om morgenen, og man kler på seg før man skal gå ut. Men
spesifikt tar man på seg undertøy, sokker, skjorte og bukse om morgenen, og man tar på seg en genser før man skal gå ut. Omvendt kler
man av seg om kvelden (men tar eventuelt på seg en pysjamas), mens man tar av seg genseren når man kommer inn igjen fra kulda. Man
kan altså ikke si "han kledde på seg en genser", det høres i hvertfall veldig oppstyltet ut. Enda mer oppstyltet blir det å si at man ikler
seg en genser eller ifører seg en genser. Det er ikke ukorrekt, men det er så gammeldags at det bare virker ironisk.

Det finnes noen få unntak. I en etterlysning fra politiet kan det komme til å stå at "savnede var iført en grå hettegenser", og i en
reportasje om klesmote kan man nok stundom lese at "N.N. var som vanlig iført en aftenkjole kreert av sin yndlingsdesigner Putte Snutt."
Ellers vil det nok også forekomme at man hører at noen var kledd i vintertøy, arbeidsklær osv. Man kan også si at noen kler seg pent, er
pent kledd.

"Han tok på seg" er umulig å bruke synonymt for "han kledde på seg" på grunn av forvekslingsfaren. En slik setning kan lett leses som at
han berørte seg selv. Det samme gjelder naturligvis for "ta på deg" i stedet for "kle på deg". Derimot kan man godt si "Han tok på seg
tøyet" eller "ta på deg tøyet". Også verbet få kan brukes, da gjerne om påkledningen skal skje i en viss fart: Han fikk på seg tøyet og løp
avgårde. Få på deg tøyet og bli med!

05.06.20 07:29, Carl de
Mange takk også fra min side for bekreftelsen. Da er det jo bare om å gjøre som jeg helt intuitivt
ville gjort (uten å være skråsikker om ikke det motsatte også kunne være riktig):

Kle på seg alltid uten objekt
Ta på seg alltid med objekt

Om ikke jeg har en feil fornemmelse nå ville utsagnet "Mannen tok på seg" likevel kunne være
veldig tvetydig slik at man bare av den grunn burde unngå den.

Når det gjelder Sandras andre spørsmål må jeg innrømme at jeg aldri før har hørt om
"Präsentationssätze". For meg lyder begge setningne korrekte uten at en av dem virker betydelig
bedre sånn idiomatisk sett. Men jeg ville selv antakelig ha brukt perfektum her: "en slik bil ville
(ha) vært flott / god å ha.

05.06.20 09:55, Mestermann no
Det er typisk for norsk med presentasjonssetninger som begynner med "det er", "det var", eller som i Sandras eksempel "det ville være
flott med en slik bil" osv. Men det er slett ikke dårlig norsk å skrive andre typer setninger i stedet, som f.eks. "en slik bil ville være flott".
Hvis man skulle snakke eller skrive bare i "det er"-setninger, ville det bli veldig monotont og gi dårlig stil. Variasjon er stikkordet. Så Carl
har helt rett i at begge setninger er korrekte.

05.06.20 11:31, Oddy
Så har vi variasjonen å ha på seg.
Hva har du tenkt å ha på deg til festen i kveld ?
Jeg har tenkt å ha på meg en dress. Ta på seg er mer prosessuelt.
Han tok på seg genseren og da hadde han den på.
Oddy

05.06.20 15:04, Sandra1
Vielen vielen Dank an Oddy, Carl und Mesterman für eure prima Hilfe!!!