22.02.20 22:18, Tilia
Jeg lurer på hva idrettsøvelsen "heving i bom" er for noe. Er det noen her som kan beskrive det eller
vet noen hva det heter på tysk?

23.02.20 08:08, Mestermann no
Det er ikke en idrettsutøvelse, men en styrkeøvelse, der man gjør armhevinger på en bom.

23.02.20 08:38, Wowi
Klimmzug

23.02.20 17:59, Tilia de
Takk skal dere ha! For "Klimmzug" skiver ordboka mi "armheving (på stang)". Derfor trodde jeg det
måtte være noe annet. Jeg kjenner Klimmzüge bare på stang.

23.02.20 18:20, Mestermann no
Stang er ikke riktig ord. I forbindlse med idrett og kroppsøving sier man bom.

23.02.20 19:24, Lidarende no
En bom er en vannrett trebjelke som blir brukt til kroppsøving. I dag heter armhevinger i visse
kretser push-ups. Man går på treningsstudio og bruker ikke lenger bom, men en stang av metall. Så her
har alle rett, innbefattet forfatterne av ordboka.
https://www.youtube.com/watch?v=i-gqDG5SgxM

23.02.20 20:52, Tilia de
Takk for de ytterligere bidragene! Jeg har i mellomtiden rukket å finne et passende bilde av en slik
bom på Internett. Jeg har aldri før sett eller hørt om en bom i sammenheng med styrkeøvelser (bare med
turn). Også her i Tyskland finnes det forresten visse kretser som liker å bruke ordet "Push-ups", men
for en øvelse som heter "Liegestütze" på tysk. Jeg la merke til at begge øvelser ("Klimmzüge" og
"Liegestütze") åpenbart blir kalt armhevinger på norsk selv om de er ganske forskjellige. Det kan bli
litt forvirrende synes jeg. Særlig når folk begynner å bruke en stang for "push-ups" også...

23.02.20 22:32, Tilia de
Er det egentlig en forskjell mellom armheving i bom og armheving bom (eller stang)?

24.02.20 12:59, Wowi
Jeg ser det slik:
Ved armheving i bommen henger du under bommen og drar deg opp (Klimmzug, pull-up). Trening av biceps.
Ved armheving på bommen støtter du deg på den og trykker deg opp (Liegestütz, push-up). Trening av triceps.

24.02.20 14:40, Tilia de
Takk Wowi! Jeg formoder det samme, men i så fall er det en feil i ordboka mi... (se 17:59)

24.02.20 20:00, Mestermann no
Ordbokredaktører er kanskje ikke de hyppigste utøvere av denne treningsformen...

24.02.20 20:55, Tilia de
Så sant! :-)

25.02.20 11:09, Geissler de
Bare for å systematisere:

armheving = Liegestütz(e) = push-up

kroppsheving = Klimmzug = pull-up/chin-up (avhengig av hendenes posisjon)

Er alle enig?

26.02.20 11:30, Tilia de
Takk Geisler! Min oppfatning er sikkert ikke noen målestokk her, men etter tilsvarende bilder på
Internett å dømme er det du skriver helt riktig.