09.02.20 12:33, Sandra1
Stichwörter: takk, takk for meg, takk for sist
Hei

Wie antworte ich auf "Takk for i dag" und wie auf "Takk for meg" ?

"Takk for i dag" sagt meine Kursleiterin immer am Ende der Stunde....

Sandra

09.02.20 19:08, Mestermann no
Gute Frage. Norwegen hat ja eine "takkekultur", wo das Wort "takk" mit sehr vielen anderen Wörtern zusammengestellt
werden kann: Takk for maten, takk for sist, takk for nå, takk for meg, takk for laget, takk for i dag, selv takk, takk for i år, takk
for i sommer, takk for handelen, takk for fremmøtet, takk for innsatsen, takk som spør, takk som byr, takk fir alt, takk for møtet,
takk for praten, takk for i kveld, takk for det, takk for skyssen, takk for lånet, takk for i går, takk for oss, takk for omtanken,
takk for takken usw. usw.

Auf ein einfaches takk für etwas, was man bekommen hat oder für einen Gefallen, ist die Standardantwort "vær så god" od.
"bare hyggelig"; wenn es etwas zu essen oder trinken war, gerne: "Vel bekomme", "håper det smakte".

Auf die anderen takk-Konbinationen gibt es eigentlich keine Standardantwort, man antwortet nach Umständen.

Auf "takk for i dag" kann man z.B. ebenfalls mit "takk for i dag" antworten, oder mit "(takk) likeså", "(takk) i like måte". (Bem.
dass diese zwei Phrasen sehr oft als "ligeså" "i lige måde" ausgesprochen werden).

Auf "takk for meg" kann man z.B. mit "hyggelig at du kom", "takk for at du kom" antworten.

09.02.20 19:18, Sandra1
Vielen, vielen Dank für die Erklärung :)

09.02.20 19:25, Sandra1
Eine Nachfrage habe ich aber noch:

Bedeutet "Takk som spør" so viel wie "Danke der Nachfrage"?

Zu "Takk som byr" kann ich irgendwie nichts vorstellen ...

DANKE vorab für's antworten :)

09.02.20 23:31, Mestermann no
Takk som spør = takk for spørsmålet, det var et betimelig spørsmål.
Takk som byr = jeg sier ja takk til det du byr på, f.eks. mat, drikke, annet. NB: I overført betydning også ironisk: Jo, takk som
byr = det var et dårlig tilbud, en uforskammet utsagn osv.

10.02.20 10:08, Oddy
Takk for maten !
Das Essen hat sehr gut geschmeckt.

10.02.20 17:37, Sandra1
Vielen Dank!