15.01.20 08:50, mkroog
Stichwörter: Claus i Kristiansand
Guten Morgen,
ich möchte heute in dieses Forum eine Mitteilung schreiben.

Vielen von euch ist Claus fra Kristiansand bestimmt ein Bekannter in diesem Forum / bei Heinzelnisse.

Claus ist leider am 30.12.2019 nach einer schweren Krebserkrankung mit 70 Jahren in Kristiansand verstorben.

Er hat immer sehr viel von Heinzelnisse erzählt und hat eure Idee dazu, die Arbeit und die Kommunikation/den Austausch als sehr schön und wichtig empfunden.

Im Namen der Familie - macht weiter so -
Martina

15.01.20 09:28, Mestermann no
Das war eine sehr traurige Nachricht. Claus hat dem Forum unzählig viele wertvolle und gute Beiträge gegeben, immer mit
Humor und gutgelaunt. Wir werden ihn im Forum sehr, sehr vermissen. Mein tiefstes Beileid Euch in der Familie.

Mestermann

15.01.20 09:33, Heiko de
Mein herzliches Beileid allen Angehörigen.

Claus hat teilweise über 300 gute Beiträge pro Monat im Forum verfasst und dem Forum sowohl eine kompetente als auch persönliche Note verliehen.

Heiko

15.01.20 11:22, Tilia de
Ich habe inzwischen ziemlich viel im Forum gelesen und Claus ist mir als fleißiger und kompetenter
Verfasser aufgefallen. Seine Beiträge hatten immer eine angenehme persönliche Note und ich hatte
Claus hier schon länger vermisst. Es tut mir sehr leid, dass Claus so früh gehen musste – der
ganzen Familie mein herzliches Beileid!

15.01.20 13:03, Carl de
Jeg kondolerer.

Dette var en meget trist nyhet.

Jeg har faktisk i de siste månedene tenkt på Claus en del ganger, lurt på hvorfor han ikke lenger skrev noe. Jeg savnet hans bidrag. Især de bidragene der man kunne skimte noen glimter av det livet han hadde hatt, hvordan det før i tiden hadde vært. Det var nylig en del ting som sto i mediene om hendelser fra Kristiansand. Da tenkte jeg helt automatisk på Claus og lurte på hva vel Claus mente og følte om alt dette som skjedde i sin hjemby. Noe jeg nå aldri mer kommer til å erfare.

Jeg kjenner Kristiansand fra den første barndommen min som inngangsporten til Norge. Men enda mer enn fra disse fjerne minner har jeg i de siste årene faktisk begynt med å assosiere Kristiansand med Claus. Selv om jeg dessverre aldri har blitt kjent med Claus personlig kommer jeg derfor alltid til å minne Claus i fremtiden i sammenheng med Kristiansand. Fra det Claus skrev her i forumet har jeg et bilde av ham som en meget snill, varm og raus personlighet.

Det var i det minste bra å lese at han hadde familie og sikkert ikke måtte gå det siste stykke i livet alene.

16.01.20 19:07, Sandra1
Mein herzliches Beileid der Familie von Claus.

Ich durfte von ihm eine ganze Menge lernen und habe ihn in der letzten Zeit ebenfalls schon im Forum vermisst.

18.01.20 09:27, Carl de
Jeg vet ikke hvordan dere føler det. Men jeg er fortsatt rett og slett oppskaket, forferdet og
veldig lei meg pga Claus' bortgang. Det skyldes i mitt tilfelle sikkert også helt personlige
omstendigheter som jeg ikke skal gå i detaljer med. Kanskje jeg også ser noen likhetstrekk mellom
Claus og meg skjønt vi sikkert på mange plan har vært nokså ulike.
Hans død kaster utover det et flammende skjær over våres skjørhet, sårbarhet og ikke minst: vår
alles dødsdømthet. Jeg håper Claus hadde et godt liv og noen barn som han kunne gi det gode,
menneskelige videre til som jeg skimtet i hans innlegg.

Uansett: Ville det kanskje vært en idé å dedikere "Claus fra Kristiansand" en liten minneside her i
forumet? Eller er det bare en dum, tåpelig, kanskje ikke engang høvelig tanke? I og med at vi ikke
vet hva hans pårørende synes om det. Så har vi jo også kanskje litt lite å gå på. Vi vet få
personlige detaljer om ham. Det vi vet er at han var godt likt, yndet og respektert av oss alle og
skrev mange interessante innlegg.

18.01.20 14:48, Heiko de
Hei Carl, jeg ser denne tråden her som en slags minneside. Jeg har nå markert denne tråden med navnet hans som stikkord, på akkurat den måten han pleide å signere, hvis han ikke brukt Kr.sand, eller f.t.i. Trondheim. Første innlegget kom fra familien, så det var nok deres ønske. Og hvis man leter etter Claus i forumets arkiv finner man hans mange bidrag.

18.01.20 22:57, Carl de
Ok, Heiko. Mange takk.

19.01.20 23:25, Lidarende no
Det var en trist nyhet. Med glede minnes jeg Claus sine radioprogram fra Deutschlandfunks norske
redaksjon og innleggene hans her på forumet. Vi savner han. Min medfølelse med familien.
Lidarende

25.01.20 19:44, Gundel Gaukelei
Det var trist å lese. Mein herzliches Beileid den Angehörigen.
Mvh RS.de