29.07.19 22:51, Trevor
Hallo forum.

Jeg hørte idag ordet Demokratiesimulation, jeg har problemer med å forstå hva det er. Er det noen som kan hjelpe meg med å forklare hva Jörg Meuthen her sier og mener( 10:20 )

https://www.youtube.com/watch?v=BtIun9CGS84

Takk for svar.

30.07.19 11:00, Fosshaug de
Han bruker ”Simulation” i betydning av ”påskudd” , ”imitasjon”. Samtalen dreier seg om EU-
parlamentet som AfD ønsker å avskaffe fordi det bare later som om det er demokratisk. Han blir
spurt hvorfor det skal nedlegges siden det er den eneste europeiske institusjonen der velgerne
har direkte inflytelse. På dette svarer han at EU-parlamentet har få likhetstrekk med
parlamenter ellers og betegner EU-parlamentet som en simulering på demokrati. Han begrunner
holdningen med flere argumenter: EU-parlamentet velger ingen regjering, har ingen opposisjon,
har ingen debattkultur og ikke minst: Prinsippet at alle røstene skal telle likt er satt ut av
kraft. En representant fra Luxemburg står for rundt 83.000 velgere mens en tysk representant
står for 850.000.

30.07.19 22:35, Trevor
Hei Fosshaug,

Takk for informativt svar.Jeg har alikevel et lite oppfølgingsspørsmål. Kan vi oversette "Demokratisimulation" med en "kopi av demokratiet" Jeg har problemer å forstå "påskudd" og imitasjon finnes det veldig mange synonymer til.Har du mulighet å gi meg litt mer forståelse rundt "og betenger EU-parlamentet som en simulering på demokrati"

30.07.19 23:03, Wowi
En utdypning av svaret kan fort føre til en diskusjon om ting (politikk) som ligger utenfor forumets formål. Det burde settes strek her.

31.07.19 23:04, Trevor
Jeg er ikke interesert i en politisk diskusjon.Da har du misforstått. Dersom det finnes en mer direkte oversettelse til norsk av Demokratisimulation er jeg interesert.

31.07.19 23:20, Wowi
Mer direkte enn "demokratisimulasjon" kan det neppe bli.

01.08.19 09:36, Oddy
Liksomdemokrati.
Oddy

02.08.19 00:38, Carl de
Skinndemokrati. Det er det ordet Sahra Wagenknecht benytter seg av, altså "Scheindemokratie".