18.12.18 08:14
Heisann!
Jeg støttet på denne setningen her på en norsk medieside:

F.eks tok nylig Likestillings- og diskrimineringsombud Hanne Bjurstrøm å definerte
kritikk som kan tolkes som negative generalisering av en gruppe som hat.

Og lurer på om den er grammatisk riktig er feil.

Tar man å gjøre noen eller og gjøre noe?

Kan ikke du bare ta og gå? - kunne vært en setning jeg kunne tenkt meg å si. Eller:
Kan ikke du bare ta og holde kjeft?

Men det kan godt hende jeg tar feil. Kanskje man "tar å går"?

Jeg er blitt usikker hva denne taingen om å gjøre noe egentlig betyr. Det betyr jo ikke
det samme som å ta til å gjøre noe? Som betyr å påbegynne med noe.

Ganske forvirrende alt sammen. Er det noen som vet svaret hva som er rett og hva det å ta
å/og gjøre noe betyr?

18.12.18 08:42
Det er en klassisk og/å-feil. Det kan lett testes ved å sette de to verbene overfor
hverandre og se om de er i samme tempus. "tok og definerte" --> "å ta og definere".
Siden de er i samme tid må vi skrive "og".

"Jeg er blitt usikker hva denne taingen om å gjøre noe egentlig betyr."
Haha :D Det er en veldig muntlig uttrykksmåte, og det kan som regel utelates (ingen
viktig betydning). Tipper det kommer fra "ta til", som du skriver.
-Tutankoopa

18.12.18 09:37, Mestermann no
Å "ta å gjøre noe" er det nok mange som sier, men det er sjelden brukbart skriftlig. Det ser ubehjelpelig og galt ut.
Som Tutankoopa skriver, er "ta å" uten betydning, fordi setningen er gyldig også uten:

Hun tok og gikk = hun gikk
Kan du ikke bare ta og holde kjeft? = kan du ikke bare holde kjeft?

19.12.18 00:07
Tusen takk dere to. Da er jeg beroliget igjen. Da er det nemlig antakelig ikke så ille om jeg glemte den opprinnelige betydningen av å "ta og gjøre noe". Attpåtil var det riktig med at det er "ta og" og ikke "ta å".