04.11.18 08:36
Jeg leste nettopp denne avisoverskriften:

"Tidligere AUF-leder Eskil Pedersen og venstresiden er livredd for at abortloven blir endret"

Er dette riktig eller er det det ikke? Jeg ville forventet et livredde her. Men det er antakelig noe som alltid kommer til å forbli en liten gåte - når adjektivet skal flertallbøyes eller ei. Hva forresten med en setning som denne:

"Vi vet ikke hvor høye tårnene den gang var." Skal høy bøyes her? Antakelig skal det vel det.

04.11.18 10:10
Du har fått dette forklart tidligere.

04.11.18 17:06
??? Er det sånn omgangstonen her er? Forresten vet ikke jeg om at jeg har blitt forklart noe om dette tidligere..!? Når da!?

04.11.18 20:09
Okei.

Men nå har det seg slik at jeg hverken har skrevet dette innlegget som er ett år gammel (!) eller at jeg går på noe norskkurs (som spørreren)! Hvordan kan du da påstå at jeg allerede fekk et svar på spørsmålet mitt for et år siden?

Jeg innrømmer at innlegget ikke virker helt ukjent for meg selv om jeg ikke er helt sikker på om jeg har lest det. Men det kan du da vel hverken vite eller bebreide meg for at jeg ikke husker et ett år gamelt innlegg jeg ikke engang har skrevet!

Forøvrig er svaret ditt lite overbevisende i tillegg. Ja, faktisk hadde jeg glemt denne reglen at partisipper ikke skal samsvarsbøyes. Men redd er da vel ikke et partisipp!? Hva skulle verbet vært? Å redde? Et søk på NAOB viser faktisk at ordet en gang for lenge siden var et partisipp i islandsk. Men det spiller vel ingen rolle i dagens norsk? Det er jo også "redde øyner" som det står i NAOB. https://www.naob.no/ordbok/redd

Forresten kjenner goggle til knepen 8000 innlegg med "de ble redde" (som jeg sku sagt) men bare til drøyt 100 innlegg med "de ble redd"!

Da er det vel likevel sånn som jeg mente at det er feil med "er livredd". Med mindre "være livredd for / være redd for" er et fast uttrykk der det ikke skal bøyes adjektivet i. Men det er jo akkurat det spørsmålet dreier seg om!?

04.11.18 20:30
Nå må du stanse med å plage forumet. Kan du finne deg en annen hobby?

04.11.18 21:42
???

04.11.18 22:04, Mestermann no
20:09: Du kan søke i forumet etter innlegg om dette.

På nynorsk samsvarsbøyes adjektivene alltid:
Nordmenn er glade
Dei er glade i landet sitt

På bokmål samsvarsbøyes adjektivene vanligvis ikke når de inngår i en fast forbindelse, som ofte vil bestå av
verb+adjektiv+preposisjon:
Nordmenn er glade
Nordmenn er glad i landet sitt

Det er ingen fast regel, og det er nok mange som ikke vil oppfatte "de er glade i landet sitt" som en feil på
bokmål.

Partisippene følger det samme mønsteret:

Nynorsk:
Alle doane er opptekne
Alle eg kjenner er opptekne av hendingene

Bokmål:
Alle doene er opptatte
Alle jeg kjenner er opptatt av hendelsene

Det er ikke alltid helt entydig om det skal være det ene eller det andre, så det er ikke rart du er i tvil. Også erfarne,
norske bokmålsbrukere kan stundom bli sittende og lure på om det skal være det ene eller det andre. Men dette
var altså hovedreglene for når adjektivet ikke skal samsvarsbøyes på bokmål.

Dette har vært forklart i forumet tidligere. Nå er det forklart enda en gang. Det finnes grammatikker og andre
språkressurser på nettet som kunne forklart deg dette like godt. De fleste som bruker tid og krefter på å lære seg
et fremmedspråk godt, kjøper en grammatikkbok. Det vil jeg anbefale også deg å gjøre.

Alt du lurer på, behøver du ikke spørre forumet om, og enda mindre behøver du dele dine tanker og følelser rundt
forumet. Jeg be deg nok en gang om å begrense dine innlegg i forumet. Hold dem korte, og forsøk generelt ta
mindre plass på alle måter, også i adjektivbruken.

04.11.18 23:18
Når man gjennom lang tid har et så stort behov for å spørre mye og detaljert, er det lurere å melde seg på et
norskkurs eller skaffe seg en privatlærer. Forumet er ikke et norskkurs for ên enkelt elev.

05.11.18 02:25
Det var da en voldsom reaksjon på et enkelt spørsmål? Er ikke det lov å stille spørsmål her?

Og jeg som trodde at dette forumet hadde nettopp som formål å hjelpe andre i deres kav med å lære seg norsk?

Når jeg ser gjennom innleggene fra den siste tid ser det nesten ut for meg som om 90% av disse spørsmålene kunne lett ha blitt avklart bare ved bruken av NAOB. Ingen av disse spørsmålene kommer fra meg! At det er en viss fare for at noen spørsmål blir stilt flere ganger her lar seg vel ikke unngå med tanke på til stadig nye brukere. Jeg stiller ikke mange spørsmål her, skriver et svar hist og her men leser ganske mye. Jeg skal ikke tenke over hvor mange ganger jeg har lest de samme spørsmålene om og om igjen. "ble stående og trampe" er jo en sånn klassiker som det nesten blir spurt etter alle par måneder. Eller forskjellen på "lenge og lengre". Eller "og og å". Det må man nesten tåle i et forum som er åpent for alle og enhver.

Så deres bebreidelser er nok så urettferdige!

Ellers mange takk for den gode forklaringen. Den er meget klarere enn det forvirrende og lite overbevisende som står her: http://tux.aftenposten.no/spraak/spraak?action=question&id=5228

05.11.18 11:18, Mestermann no
Hvis du føler at du blir forvekslet med en annen, løser du det lett ved å registrere deg som bruker med et
brukernavn.