18.08.18 13:46
Hei!

Eg har endå eit spørsmål frå Ku'damm 59:

Professor Fassbender seier dette til den unge kona si, som har spurt han om ho kan få
begynna å jobba att:

Erst der Führerschein, jetzt arbeiten gehen. Was kommt als nächstes? Der Liebhaber?
Das nennt man dann wohl den klassischen Dreisprung der Damen. (og så ler han litt)


Dette "Dreisprung" her: Er dette referanse til friidrettsgreina "tresteg for kvinner"?

Skal han vera vittig når han seier: Dette er vel det vi kallar "tresteg for kvinner"!

Eller er det noko eg misforstår?

Helsing Signe

18.08.18 14:14, Mestermann no
Jeg tolker det også som tresteg for kvinner, rettere sagt og stilriktigere: "for damer". For på den tiden sa man jo
også i Norge hhv. "for damer" eller "for herrer" når man omtalte en idrett, ikke "for kvinner" eller "for menn". Det
var litt stil over det.

Han forsøker antagelig å være vittig. Om det er en dobbeltbunn her, får en tysktalende svare på.

18.08.18 14:20
Tusen takk, Mestermann. Då skriv eg "tresteg for damer".

18.08.18 15:24
Takk til deg òg, 14:56! :- )

20.08.18 09:22
Hvorfor ble innlegget 14:56 slettet?

20.08.18 12:22, Mestermann no
Pga. usaklig kommentar.

20.08.18 12:51
Men det var det jo ikke? I innlegget ble Signe roset for den måten hun hadde oversatt den setningen vi alle hadde grublet over!

20.08.18 16:19, Mestermann no
Det stemmer, men hjelper ikke når han hele tiden skal komme med slengbemerkninger til andre. Da er det ut med
innlegget med en gang.

20.08.18 16:33
Det er jo ikke sånn at han ikke har fått advarsler. Støtter moderator her. Det er ikke nødvendig å hele tida slenge
på kommentarer som ikke har noe med temaet å gjøre. Eller kamuflere det på forskjellige vis. Det er innmari lett
å gjennomskue.