17.07.18 15:42, Sandra1
Hei !

Ein Freund von mir hat am Wochenende die Norwegische Meisterschaft mit seinem Pferd gewonnen. Da er dieses Pferd erst seit kurzer Zeit in Besitz hat, wollte ich ihm was nettes schreiben. Bei folgendem Satz tue ich mich ein wenig schwer, da es quasi inhaltlich eine Art "Insider" ist:

Was für ein grandioser Auftakt mit dem " neuen weißen König". Ganz herzlichen Glückwunsch zum Sieg-ich freue mich bereits jetzt euch häufiger auf der Ovalbahn zu sehen.

Mein wahrscheinlich verbesserungswürdiger Vorschlag:

For en fantastisk opptak med den nye hvite kongen. Gratulerer så mye med seieren og gleder meg allerede nå til å se dere oftere på ovalbanen.

Danke für sure Hilfe!

17.07.18 16:30
opptak > opptakt
Vor gleder kannst du das Subjekt (Jeg) nicht weglassen.
For en fantastisk opptakt med den nye hvite kongen. Gratulerer så mye med seieren! Jeg gleder meg allerede nå til å se dere oftere på ovalbanen.

17.07.18 21:16, Sandra1
Danke für die Korrektur

17.07.18 21:20
Wäre dere to nicht besser?

18.07.18 00:21
Warum sollte "gleder" allein nicht gehen??? Nicht nachvollziehbar ...

18.07.18 07:27
Enig! OP könnte schreiben «jeg gratulerer med seieren og gleder...» oder er könnte «jeg» ganz weglassen. Die
Lösung mit zwei Sätzen geht natürlich auch.

18.07.18 12:29
Warum "jeg" nicht weglassen? Es klingt einfach schräg. Das sind die besseren Möglichkeiten:
Gratulerer så mye med seieren. Gleder meg allerede nå ...
Gratulerer så mye med seieren. Jeg gleder meg allerede nå ...
Jeg gratulerer så mye med seieren og gleder meg allerede nå ...

18.07.18 21:36
Jaja, jeg syntes ikke det høres så gale ut. Er du sikker på det da? Er du norsk da i det hele?

19.07.18 01:25, Mestermann no
Selv om det er grammatisk korrekt med et jeg i begge setningene, er det stilistisk bedre med én gang, og helst
f.eks. slik:

Gratulerer så mye med seieren. Jeg gleder meg allerede nå... osv.

Når man sier "gratulerer" er det selvsagt en selv som fremfører gratulasjonen, men det er bedre og høfligere ikke å
fremheve seg selv ved å bruke pronomenet "jeg". I det hele tatt er bruken av det personlige pronomenet i
forbindelser som "gratulerer", "kondolerer" osv. fortrinnsvis begrenset til offisielle eller formelle utsagn. Kongen
kan skrive: "I forbindelse med Deres hundreårsdag vil jeg gjerne få gratulere Dem på det hjerteligste", og styret i
en forening kan skrive: "vi gratulerer med dagen". Man kan som privatperson selvsagt også skrive: "jeg vil gjerne
få gratulere med resultatet", men dette lyder svært formelt. En spontan gratulasjon bør helst bare lyde "gratulerer"
og ikke "jeg gratulerer".

24.07.18 14:32
Jaja, jeg syntes ikke det høres så gale ut. (gale? det gjør hanen)
Er du norsk, da, 21:36? Og hvis du er det, klarer du ikke å skjelne mellom muntlig og skriftlig norsk?