15.04.18 18:52
Hvordan håndterer dere det med disse norske særbokstavene på tastaturet, altså med å, æ, og ø når dere skriver noe på norsk? Og hva gjør dere når dere skriver en tekst som både inneholder norske og tyske bokstaver? Og hva med det ellers fordreide tastaturet? Altså med det at "z" og "y" ikke står der de egentlig skal. Hva gjør dere med det?

15.04.18 19:57
Du har jo skrevet de norske særbokstavene æ ø å, og du har klar z og y. Hva er problemet?

15.04.18 20:04
Ja, der finnes jo mer eller mindre omstendelige måter å håndtere det...

15.04.18 21:45
Die Frage wurde schon früher hier diskutiert, z.B.:

https://www.heinzelnisse.info/forum/permalink/28165

Gruß, Bettina

15.04.18 22:03
Hei Bettina,

ja, mange takk. Men 09:15 forklarer jo ikke hvordan det fungerer å:

"man kann sich sogar eine indiduelle Tastenbelegung zusammenstellen, die es ermöglicht nur die norwegischen Umlaute åæø anstelle von üäö zu nutzen, ansonsten aber auf die norwegische Exotentastenbelegung zu verzichen"

Er det alminnelig kunnskap her?

B.

16.04.18 08:22
1. legg til norsk bokmål/nynorsk-tastatur over Windows > kontrollpanel > region og språk [Windows > Systemsteuerung > Region und Sprache).
2. benytt Alt + Shift [Alt + Umschalt] for å veksle raskt mellom alle aktiverte tastaturer. Dette går enda raskere dersom du kaster ut engelsk tastatur.

Dersom du ikke kan huske hvor de norske tastene er, er det mulig å bestille klistermerker for norsk tastatur til tastene dine. Her er google din venn.
-Tutankoopa

16.04.18 09:13
Ange takk, Tutsnkoopa,

Men om.man gjør det, har man vel problemet at y og z er skiftet ut mot hverandre? Og ß?

Hyggelig dag :-).

16.04.18 09:19
Det stemmer, men det venner man seg raskt til.
-Tutankoopa

16.04.18 12:14
Ja, men det går jo også uten dette problemet. Jeg har aldri kunnet tilvenne meg det fordi man hele tiden må bytte over fra det ene til det andre systemet. Så da går jeg ut fra at det ikke er alminnelig kunnskap her hvordan man får det til at utelukkende særboksyavene blir byttet ut og all de andre bokstavene forblir der de er...? Er det noen som har interesse i en sånn veiledning?

16.04.18 13:21
Erster Treffer auf Google :)
https://www.youtube.com/watch?v=87bt7GBM02M
-Tutankoopa

16.04.18 14:59, Geissler de
En annen måte er å bruke tastekombinasjoner som består av [Alt] og et tresifret
tall som man taster inn mens man holder [Alt] nede. Det er det jeg bruker mest,
med mindre jeg skriver veldig lange norske tekster.

Fordelen ved denne metoden er at alle bokstavene og tegnene, inkludert ting som
aksenter osv., er der jeg er vant til, og jeg har ß på tastaturet.
OBS Dette virker bare når du bruker Windows og har numerisk tastatur (tallene til
høyre).

Her er kombinasjonene:

Alt + 134 = å
Alt + 143 = Å
Alt + 145 = æ
Alt + 146 = Æ
Alt + 155 = ø
Alt + 157 = Ø

16.04.18 16:03
Hei dere to,

Jeg tenkte faktisk på den måten Tutankoopa lenket til. Enda enklere ville det jo vært å
stille exe-filen til rådighet her. De fleste vil nok ikke lykkes med å få tastaturlayoutet
installert. Men om denne veien allerede er kjent her, er det jo fint... :-)

16.04.18 16:51, Geissler de
Forresten finnes det også denne gratis programmvaren som gjør det mulig å definere
tastekombinasjoner for å skrive bokstaver og tegn som ikke finnes på tastaturet:
http://allchars.zwolnet.com/

17.04.18 08:37
Det er jo også en mulighet! Måten Tutankoopa lenket til ser likevel mest rasjonelt ut for
meg. Det er den jeg bruker også. Men det kan være vanskelig å få det til under W10 eller
w8. Det ser ut som om det er nødvendig der å starte opp pc'en for at det nye
tastaturlayouet skal komme til syne.
Da spørs det bare hvor det er lurest å plassere de norske særbokstavene... Jeg har de jo
på ü,ö,ä. Men som skrevet oppe...