16.08.17 19:53
Stichwörter: anrope, anrufen, ringe
anrope:
Går det an å bruke anrope i betydning av å ringe?

Når barnet ditt er syk må du ringe legen = når barnet er syk må du anrope legen - ?
Dokpro gir disse eksempler:

- anrope over radio
- anrope en radiostasjon, et kontrolltårn

hva skjer i disse tilfellene? Hva ville man sagt på tysk?

16.08.17 20:38
Jeg tror at man da bare bruker det kortere "rufen":
Hallo, hallo, ich rufe Radio Eriwan

16.08.17 22:03
Å ja. Jeg fikk ikke med den. Radio er jo ikke helt det som vi i Tyskland betegner som radio.

Her kom jeg på villspor. Jeg forsto det når jeg leste innlegget ditt. Nettopp når det gjelder Radio Eriwan er det jo antakelig riktig med "rufe Rado Eriwan" - ifølge det jeg nå leste om Radio Eriwan (som sa meg som vesttysker veldig lite).

Men for det meste er jo en Radiostasjon på tysk bare en sendende stasjon, ikke en "Funkstation" som det også går an å anrope. Wie auch immer. Rufen blir da sikkert rett på tysk. Men jeg tviler på at man kan anrope fastlegen via telefonen...

Mange takk und einen schønen Abend.

16.08.17 22:45, Mestermann no
Nei, for "anrufen" i betydningen telefonere, sier vi på norsk bare "ringe": Du må ringe legen, jeg skal ringe etter en
taxi, jeg ringer deg i morgen tidlig.

Anrope brukes, som tidligere nevnt i tråden, for oppkall i radiosamband: LN 445 anroper kontrolltårnet.
Anrope brukes også, men sjeldnere, for kommandoord: Den flyktende tyven ble anropt av politiet (= politiet ba
ham om å stanse).
Endelig brukes anrope i mer høytidelig språk for å rope, kalle på, oftest nå i eldre tekster: Han anropte Gud i sin
fortvilelse.

17.08.17 00:30
Vielen Dank, Mestermann (19:53),

det var det som ante meg, men jeg hadde begynt å fundere litt på saka med tanke på all de andre rare, "umulige" tingene jeg var kommet borti i det siste...

Und nochmals Dank auch an "Radio Jerewan" ( https://de.wikipedia.org/wiki/Radio_Jerewan ) ;-) I Vesttyskland har ikke de der vitsene vært noe særlig utbredd skjønt navnet "Radio Eriwan" var "i prinsipp" også kjent i vest ( http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-42787531.html ) und natürlich entsprechend propagandistisch ausgeschlachtet...