15.01.17 13:20
Hjelpeordet kan med "å" ?

Det jo ikke lenge siden vi diskuterte her hvilke hjelpeord (kunne, måtte, skulle, tørre, etc.) som ikke hat bruk for "å" - frem for alt selvfølgelig ordet "kunne".

Nå leste jeg denne setningen:

Nå har hun endelig fått diagnosen selektiv mutisme: Det betyr at selv om hun kan å snakke, er det helt umulig i enkelte situasjoner. ( https://www.nrk.no/viten/xl/jenta-som-blir-stum-1.13273415 )

Er ikke det rett og slett galt?

15.01.17 15:26
Det er rett og slett galt, ja.

15.01.17 18:26
Vielen Dank. Da er jeg beroliget litt igjen :-).
Kanskje de glemte ordet "det"? Kanskje det skulle bli til noe som "Det betyr at selv om hun kan DET å snakke, er det helt umulig i enkelte situasjoner... det ville vært rett i så fall, tror jeg.

Litt lenger nede i artikkelen står det også:

"Jeg tør å snakke mer når jeg er med venner, da kan jeg snakke litt med voksne også"

Her er jeg ikke helt sikkert hva som er rett eller galt.

Jeg tror det er lov å bruke "å" her. Jeg ville tilmed foretrukket det fremfor setningen "Jeg tør snakke mer når jeg er med venner"

Aber sicher bin ich mir nicht :-(. Jeg tørr ikkje (å) slå fast om det er rett eller galt det og.

15.01.17 19:51, Mestermann no
I de eksemplene du nevner, skal det ikke være infinitivsmerke (å) foran infinitiven.

Dette er riktig på skriftlig bokmål:

Jeg tør snakke mer når jeg er med venner.
Jeg tør ikke slå fast om det er rett eller galt.

15.01.17 20:28
Müsste es nicht "Her er jeg ikke helt sikker..." heißen? Das Subjekt "jeg" ist doch kein
Neutrum, und und das Adjektiv "sikker" wird auch nicht als Adverb, sondern prädikativ
gebraucht. Oder mache ich hier einen Denkfehler?

15.01.17 22:12
@Mestermann:
Nochmals Danke für die Klarstellung (den som spurte). Der bommet NRK-skribenten altså to ganger. Det ser jo da ikke ut til å ha vært en blot trykkfeil.

@20:28:
Etter mine begrep har du rett. Sånt skjer når man ikke tenker seg nøye om før man skriver. Det var antakelig noe som "det er ikke sikkert" som lød igjen i ørene mine. Men når det er meg som ikke er sikker, da må det vel bli sikker og ikke sikker ;-)