05.04.16 00:59, Bjoern
Hei,

eg syns Heinzelnisse er bare blitt helt fantastisk. Det skjær ganske sjeldent, at eg ikkje finner ett ord!

Eg ville gjerne benyttet meg av Heinzelnisse som vokabeltrainer. For dette formålet ville det vært supert, om det gikk an å laste ned Heinzelnisse sitt ordforråd i ett enkelt format, som kan leses av f.e. "anki" (http://ankisrs.net/). Finnes der en sånn mulighet?

Eg sier i alle takk for Heinzelnisse - samme korleis svaret faller ut :-). Heinzelnisse er i alle fall til stor gagn.

Ha det

Bjørn

P.S.:
Hva forresten med når en oppdager at der mangler ett ord i Heinzelnisse. Eg leitet sist f.e etter en oversettelse for "å bale med noe". Trenger dere ett tips om sånt noe eller blir det bare leit?

07.04.16 07:56
Jeg synes at det var et bra innspill av Bjoern.
Synd at ingen svarer ham!

07.04.16 18:53, Mestermann no
Ja, bra innspill og en veldig hyggelig tilbakemelding fra Bjørn. Kanskje en admin. kan gi ham svar?

09.04.16 11:32, Bjoern de
Takk for dokkers svar :-)

Skal gjerne forklare min tanke eller rettere sagt bakgrunnen til spørsmålet mitt. Eg er in den situasjonen at eg faktisk har begge språk som morsmål - både tysk og norsk.

Men dessverre så fant eg ut for en stund siden, at eg faktisk hadde glemt nesten all norsken :-(. Eg snakket slett ikkje så godt lenger som eg hadde trodd (og engang gjorde) :-(.

Da hadde eg det påfunnet å pusse opp det egentlige morsmålet mitt igjen. Og det viser seg å være mye mere kresen enn eg hadde trodd :-(. Norsk er på langt nær ikke så enkelt som eg mente å huske!

Det er derfor eg leiter etter en vokabeltrainer. Selvfølgelig ville det jo gått an å ta seg frem ord etter ord i heinzelnisse sin liste. Starte ved "abacus" og slutte med "òg".

Ulempen ved denne fremgangmåten: Selv om ordforrådet mitt er (blitt) ganske karrig, så må eg jo kanskje ikke starte helt fra botnen av med "sol, måne og stjerne" ;-)? Og så er de orene som akkurat "abacus". Det er flott at selv de finnes i Heinzelnisse! Men det ikke de som står først og fremst på ønskelisten min. Skal bare kunne snakke igjen uten å stamme etter de passende ordene i hver bidige setning :-(.

Om en kunne føre over ordforrådet til ett treningsprogram, så kunne en stryket eller deaktivert de ordparene som en ikke trenger. Og så ville jo ett treningsprogram også gått frem tilfeldig isteden for bokstav etter bokstav (hvilket som ville vært litt kjedelig kanskje).

Men kanskje var det ikke en sånn god ide lell. Eg har midlertidig begynt å trene ved å bruke norske synonymer som forklaring. Også dertil er jo Heinzelnisse veldig godt brukbart, siden den oversetter i begge rettninger :-).

Kanskje det er ennå mere effektivt. Eg får se. Kanskje eg også mister motet igjen ganske snart. Et språk er jo meget mere en bare en rekkefølge av ord. Og grammatikken har eg jo glemt også :-(.

09.04.16 12:40, Mestermann no
Du får spørre om det er noe du lurer på i norsken din (som forøvrig virker veldig god!).

09.04.16 16:08, Bjoern de
Ja, skal gjerne gjøre det. Takk. Norsken var god en gang for mange år siden. Men det er den ikke nå lengre :-( Det er bare bra at det midlertidig går an å blande alt sammen fra riksmål te nynorsk. Da er feil ikke så påfallende.

10.04.16 11:04, Heiko de
Hei Bjørn,

beklager sent svar. Svarer først på PS-delen: Hvis du leter i Heinzelnisse etter et ord så kommer etter svarene en knapp: Forandring / Innføring (bare for påmeldte bruker)
Når du legger inn ordene der, så dukker de opp etter en stund i ordlisten.

Og så til ordlisten. Den står under en 'Copyleft' lisens (Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0), dvs du kan bruke den fritt, men når du publiserer den i noen form videre, så må det også være fritt (som dessverre ikke alltid har skjedd). Angående formater, så støtter vi epub, kindle/mobi og kobo, se Downloads. Som API til andre programmer (Windows-, Android-, Offline app) har vi noe json aktige (json + lisens-kommentar) som jeg sender på forespørsel per epost (se i bunnen av siden) (Registrering, som er jo vanlig for Nett-APIer, + bekreftelse at du har lest og aksepterer CC-NC-SA).

Hilsen,

Heiko