22.03.16 18:40
Hei! Hva heter "Audiobotschaft" på norsk, det vil si en melding på mobiltelefon eller
internet som består av et lydopptak?

22.03.16 19:31
"opptak", "lydopptak", "lydfil", "lydsnutt", (("avspilling"))

23.03.16 19:32
Det er ord som kan brukes for alle slags filer som inneholder lyd, men jeg tror det 18:40 leter etter er "lydmelding", som er litt mer spesifikk for nettopp meldinger på mobil som består av et lydopptak heller enn skriftlig tekst.

Aenne

23.03.16 22:19, Mestermann no
Da bruker man vanligvis "beskjed", eller "melding".

Du kan legge igjen en beskjed etter pipetonen.
Etter pipet kan du legge igjen en melding.

23.03.16 22:59
Jeg er jo ikke 18:40, og nå ble jeg faktisk litt usikkert på det tyske ordet, men jeg trodde "Audiobotschaft" var ordet for et lydopptak som ikke blir lagt igjen på en telefonsvarer, men som blir sendt til en mobil akkurat som en tekstmelding. Istedenfor å sende en skriftlig melding eller ringe noen, tar man altså opp noen ord og sender opptaket til mottakeren, som kan spille av meldingen.

Ser selv ikke helt vitsen med denne funksjonen, men brukerveiledningen kaller det altså for "lydmelding".

Hvis det er snakk om en telefonsvarer er jeg enig i at man bruker beskjed eller melding.

Aenne

23.03.16 23:55, Mestermann no
Skjønner. En lydmelding er sikkert det riktige ordet i en brukerveiledning, i omgangsspråk ville man kanskje brukt
ordet "lydsnutt".