21.02.16 10:38
Hei,

datteren min begynner snart med temaet påske på skolen. Jeg traff læreren hennes og hun fortalte at hun har tenkt å invitere noen foreldrene for å fortelle lit om påske tradisjoner i andre land. Derfor spurte hun meg om jeg kan fortelle lit om påske i Norge, fordi hun vet jeg budde der en stund. Men jeg vet faktisk ikke så me om det. Bare at Nordmenn liker påskekrim (er det forstatt slik at det finnes krim på Tine melk) og at barna får påskegoteri alle på lördag. Finnes da ellers noe hva som er typisk norsk? Da jeg var i Norge hadde jeg ingen barn, slik at jeg opplevde påske alltid som en koselig tur på hytta sammen med noen venner, med masse snø og koselig ski turer, med apelsiner og kvikklunsj i sekken.

Jeg vet at det er kanskje ikke riktig forum til dette, men jeg håper å få svar allikevel.

Hjertelig takk
Mara

21.02.16 16:24
Das ist das, was die Norweger hier in unserer Region auch machen. Zur Hütte fahren, Ski laufen, Krimi lesen und Apfelsinen essen ;)
Deine Frage nach dem Krimi auf den Milchtüten kann ich mit Ja beantworten.
Ansonsten bauen die Kinder hier ein Huhn aus Schnee (påskehøne), welches gelb angemalt wird.
Süßes wird am Sonntag Vormittag für die lieben Kleinen in der Hütte versteckt. So machen es meine norwegischen Kindergarten - Kollegen.

22.02.16 16:31
Danke, dann weiß ich schon, was ich den Kindern erzählen werde. Sollen ja nur 5 bis 10 Minuten jeweils werden und dann gibt es ein gemeinsames nettes Osterfrühstück in der Klasse.

26.02.16 09:10
Heute in dem newsletter der norw. Botschaft gefunden:

http://www.norwegen.no/News_and_events/culture/Sonstiges/Osterkrimi-Orangen-und...

Mvh RS.de