16.01.15 16:46
Stichwörter: Amtsleiter, Bürgermeister, Kommunesammenslåing, rådmann
I Østerrike er de over 2000 kommunene (et apropos til den rabiate kommunesammenslåingsiveren i Norge)
politisk ledet av Bürgermeister, som jeg går ut fra kan sammenliknes med ordfører i Norge. I tillegg har alle
kommuner en Amtsleiter(in). Hva tilsvarer den stillingen i norsk sammenheng? "Kontorsjef" høres liksom ikke helt
riktig ut ...

16.01.15 20:24, Mestermann no
Jeg antar at den tilsvarende stillingen på norsk er rådmann, som er den øverste administrative leder i en
kommune.

16.01.15 20:43
Antar eller vet? Jeg trenger et sikkert svar.

16.01.15 21:05
Man könnte ja auch mal selbst im Internet nachschauen, welche Aufgaben ein “rådmann“ genau hat und ob
somit die beiden Positionen “rådmann“ und “Amtsleiter“ miteinander vergleichbar sind oder nicht.

16.01.15 21:05
Kravstor? Rådmann er det nærmeste du kommer.

16.01.15 21:28
Det var sa voldsomt til aggressive reaksjoner: Jeg ønsker en presis beskrivelse, gjerne av en østerriksk
statsborger, ikke utskjelling av nordmenn ...

17.01.15 00:04, Mestermann no
Jeg tror ikke du kan vente at det uten videre står en østerriksk statsborger beredt til å gi deg en presis
beskrivelse, men du kan jo alltids håpe.

Kommunal administrasjon er dessuten alltd litt forskjellig organisert fra land til land, også mellom de tysktalende
landene. Hvis med Amtsleiter menes den øverste administrative leder i en kommune, så er rådmann ordet du
leter etter på norsk.

Hvis med Amtsleiter menes en person i ledende stilling i kommunen, men for en av flere etater, er flere
betegnelser mulig, som etatssjef, etatsdirektør, etatsleder, kommunaldirektør mv.

18.01.15 21:57
Nå ja, jeg får forsøke å google det fram, da... Uansett er det festlig å kunne stadfeste at det i Østerrike er mer
enn 2000 kommuner i et arealmessig forholdsvis lite land. I Norge er man desperate etter å "slå sammen" de få
kommunene vi har - noe som vil medføre lenger avstand fra den enkelte innbygger til beslutningstakererne. En
oppskrift vi har arvet fra naboland som ikke har lykkes med det samme. Nei til kommunesammenslåing og
ignorante norske (høyre-)politikere!