04.12.05 13:32, Bastian fra Ås
hei
er det noen som kjenner det tyske ord "Spiesser"? Hva heter det på norsk? På engelsk oversettes det med:

bourgeois, square, fuddy-duddy.

"Spiesser" er en person som er et skikkelig vanedyr, på tanker og området sitt, som har mulighvis også flere fordomer om noe og slår seg til tåls med seg selv på en måte som er litt rart. Denne personen er også ikke åpne til nye ting i området sitt eller også generell mot nytt. MMhhh håper at jeg fikk det nå å forklare det litt, det er vanskelig, fordi jeg vil ingen som har mulighvis noe fra disse egenskaper automatisk fordømme til en "Spiesser", beklager når det skulle ha skjedd.

04.12.05 19:07
??? har du både skrevet spørsmålet og svaret, Bastian?

Så vidt jeg kjenner til, finnes det ikke noe ord for "Spiesser". Adjektivet "spissborgerlig" finnes derimot, men det er etter mine erfaringer ikke særlig brukt. Folk flest vet vel hva det betyr, men har følelsen av at det er lite brukt. Det er kanskje mer vanlig å bruke "konservativ" eller kanskje også "innadvendt"? Sistnevnte er for øvrig ikke nødvendigvis en beskrivelse for en "Spiesser", men en innadvent tankemåte treffer vel saken nokså godt (etter min mening).

Hilsen, Anna

04.12.05 19:30, Bastian fra Ås
hei Anna,

takk for svaret ditt! Nei, det er ikke svaret nedenfor, men det skulle være bare enet veldig detaljert forklaring synonym, slik at nordmann som kjenner ikke det tyske ord kan hjelpe meg likevel ;-)
Skal bruke "innadvendt" sammen med "spissborgerlig" og se hva folk sier når jeg bruke det, blir sikkert morsomt....

Når det finnes noe annerledes så skal jeg skrive det her.

Bastian

04.12.05 20:01, Lemmi
Hei Bastian,
det finnes tre oversettelser for " Spießer ".
spissborger ( et tysk låneord )
molbo > etter historier om folket fra Mols ved Jylland. Molbo ( adjektiv : molboaktig ) kan også oversettes med " Schildbürger ".
Mest brukt er imidlertid ordet " småborger ", som jo egentlig betyr " Kleinbürger". Hustad fører opp begge oversettelser, og en kan jo lure på om ikke småborgere i grunnen er spissborgerlige.

Lemmi

05.12.05 10:06, Bastian fra Ås
hei Lemmi
jes, nå har jeg et ordforråd for å diskutere i moro på skolen om politikk og byutvikling....

Takk skal du ha, når man snakker akkurat om slike tema, er det veldig viktig å bruke riktige ord... fordi å snakke bare om å være konservativ er ikke den samme mentaliteten som småborger har...

ha en fin uke!

Bastian