05.08.12 23:27
Ich spreche schon ein klein wenig Norwegisch und habe mich nun ganz mutig zu einem Norwegisch IV - Kurs angemeldet. Den Teilnehmern möchte ich mich auf Norwegisch vorstellen. Das ist mein Text: (es sind sicherlich einige Fehler drin. Ich wäre euch dankbar, wenn ihr den einen oder anderen Fehler korrigieren könntet.)
Vielen Dank! Ansgar

Jeg heter Ansgar og jeg er førtiseks år gammel. Jeg vokste opp i Berlin. Nitten år siden jeg flyttet fra Berlin til Mainz. Jeg jobber som lærer i matematikk og engelsk i Bingen. Mine hobbyer er å lese og sport. Jeg liker å terrengsykkel og jeg klatre. Mer enn tjue år siden jeg har prøvd å lære norsk for den første gang. Men jeg snart stoppet. Derfor snakker jeg svært lite norsk. Jeg har forberedt denne teksten. Spontant, jeg snakker ikke så godt. Jeg liker Norge veldig mye. Jeg var tre ganger i sommer i Norge: I sør I Kristiansand og i nord I Tromsø og i Finnmark. I vinter var jeg ni ganger i Norge. Jeg var på ski i Rondane og i Jotunheimen. Men så langt jeg har snakket bare sjelden norsk i Norge. Dette vil forhåpentlig forandre seg snart. Det er derfor jeg er her.

06.08.12 11:11
Hallo Ansgar,
ich bin kein norwegischer Muttersprachler, aber zwei grundsätzliche Fehler fallen mir auf:
die Konstruktion "seit ... Jahren" lautet im Norwegischen "for ... år siden". Du scheinst immer das "for" zu vergessen.
Außerdem ändert sich danach die Wortstellung: For nitten år siden FLYTTET JEG fra Berlin til Mainz / For mer enn tjue år siden PRØVDE JEG å... Das funktioniert genau wie im Deutschen, ganz einfach. Ich fuhr nach Hamburg --> Gestern FUHR ICH nach Hamburg.

06.08.12 17:57