02.08.12 10:13, Ulrike Wälder
Stichwörter: Stortolla
Ich schon wieder, guten Morgen!

Werde gleich eine Tour machen zu einer 300 Jahre alten Kiefer, und die wird im Wanderbuch "stortolla" genannt. Das scheint eine gängige Bezeichnung zu sein, kein Eigenname, zumindest für alte Kiefern. Weiß jemand, wie dieser Begriff entstanden ist?

Dankeschön und sonnige Grüße
Ulrike

02.08.12 10:27, Ulrike Wälder de
Allerdings, das ist mir erst jetzt aufgefallen, wird das Wort großgeschrieben. Was dann doch auf einen Eigennamen hindeutet.

02.08.12 15:17
Beklager, jeg kan ikke skrive tysk, men forstår spørsmålet (delvis?), og kan litt botanikk.
Stor = gross
toll - tall = er et gammelt norsk ord for furu. (Kan på nynorsk også henvise til at noe er furet, dvs med spor og linjer). At det står i bestemt form med -a til slutt viser at ordet refererer til denne bestemte furua, den store. Det skal sikkert skrives med stor forbokstav. /Stortolla/ er et typisk norsk bygdeord for ei spesielt stor og gammel furu. Ordet kunne vært brukt på mange ulike dialekter, kanskje særlig i øst-Norge.

02.08.12 15:27
PS:
Glemte å nevne at furu = kiefer

02.08.12 15:33, Ulrike Wälder de
Tusen takk - det var det jeg ikke visste: at "toll" betyr "furu". Tolla (jeg kom nettopp fra og står på et Eresfjord-fjell) skal være mellom 300 til 400 år gammel.

Takk skal du ha!

02.08.12 22:26
So ein Superzufall! Lese gerade die norwegische Übersetzung eines schwedischen Buches und da lese ich praktisch zeitgleich mit diesem Beitrag:
Tallön.... den besto av ti knudrete furuene som hadde gitt stedet navn.
Dieses Wort vergesse ich nie wieder :-)
Takk! MM

03.08.12 11:10
Tall - også svensk for furu
Ø - svensk = norsk - øy = tysk - insel
Øn = bestemt form = øyen/øya

Altså: Tallön = Den øya med mange furuer på.