05.04.12 16:16
Hallo!

Wenn ich jemanden auffordern möchte, eine Fremdsprache anzuwenden, sage ich dann "bruk den" oder "bruk det"? (Hvis du kan engelsk, så bruk den/det.)

05.04.12 17:42, Geissler de
Hier muß man det verwenden.

05.04.12 18:15
Vielen Dank!

06.04.12 08:35
Und das, obwohl die bestimmte Form von engelsk (Englisch) engelsken ist.

06.04.12 12:06
Bin nicht der OP, aber muß ich das verstehen? Gibt es dafür eine grammatische Begründung oder lautet die Erklärung mal wieder "Das ist eben so!"?

Gruß
Birgit

06.04.12 14:42
I vårt tilfelle snakker vi om "engelsken" i betydningen "det engelske språket". På norsk er "språk" intetkjønn, og derfor må det hete "Bruk det". Dette er min forklarig, men jeg er selvfølgelig åpen for andre forklaringer.

07.04.12 12:11
Jeg er for så vidt enig med det foregående, men i forhold til OPs spørsmål, så er det fullt mulig å si noe slikt som "hvis du har tysken din sånn noenlunde i behold, så bruk den".

Dette kan sikkert lett virke litt forvirrende i forhold til det som opprinnelig ble svart. I sammenhengen "hvis du kan engelsk" så refererer vi til det engelske språket generelt, men i mitt eksempel refererer vi spesifikt til "den tysken du har lært"/"din tysk", og da er det kjønnet på "tysk" (eller tilsvarende for engelsk: "engelsken"/"den") som slår igjennom fremfor kjønnet til det (underforståtte) generiske "språket"/"det".

Akel (N)

07.04.12 17:38
Mange takk til 14:42 og Akel for de gode forklaringene deres! Nå er jeg helt klar over hvordan intetkjønnet og hankjønnet brukes i denne sammenhengen.

Hjertelige hilsner og god påske
Birgit