28.11.11 21:19
Stichwörter: Oslo
Hei!

Det norske ordet forstad oversettes på tysk til "Vorort". På norsk er forstad et dyrt område, som for eksempel Bærum utenfor Oslo. Men vi har også ordet "drabantby". Dette betyr et dårlig område utenfor byen. For eksempel Oslos Stovner eller Berlins Neukölln. Noen som vet et passende tysk ord?

28.11.11 21:30
Neukölln med Hermannplatz er jo skikkelig hot - og definitivt sentralt i Berlin: Dårlig sammenlikning m.a.o: Men så går det vel heller ikke an å sammenlikne Oslo med Berlin (som er ca. 10 ganger større): Oslo er og blir en "dorf" med tyske øyne... (Det blir det samme som å sammenlikne Jessheim og Oslo)

28.11.11 21:30, MichaV de
nja, Neukölln er ikke akkurat et område utenfor byen. Kanskje Marzahn, og da snakker man om
Satteliten- eller Trabantenstadt. Definisjon (med link til tilsvarende norsk uttrykk) finnes
i Wikipedia.

I Berlin ville man si "jwd" (jans weit draussen)

28.11.11 21:44
Ikke enig at Oslo er en "dorf", sett med tyske øyne.

Oslo er hovedstad, og det merkes. Og "byregionen" Oslo har 1-1,5 million innbyggere...

28.11.11 21:45, MichaV de
Sattelitenstadt, natürlich. Eller særlig i Østtyskland: Plattenbausiedlung, eller "Platte"

28.11.11 22:04
Til 21:44: Se på sentrum av Oslo: Paradebygningene består 1. av et slott som ser ut som en bygård i Kaliningrad (ja, jeg har vært der). 2. Domkirken er mindre imponerende enn sognekirken i Sæby utenfor den lille byen Fredrikshavn i Danmark. 3. Man har bygd en merkelig Operabygning som holder på å forvitre i sjøen - og 4. Nationaltheateret ble omtalt som liknende en fabrikkbygning allerede på Ibsens tid.

ERGO: Oslo er en latterlig by. I norsk målestokk må en hver innse at både Bergen, Trondheim og Stavanger oppviser flere storbytakter enn Nord-Europas definivt styggeste hovedstad, Oslo (og som gradvis blir styggere jo lengre Høyre og FrP sitter ved makta i det som dessverre er Norges utpost)

28.11.11 22:15
Det er trist å måtte seie det, men Oslo verkar ikkje å vere by. Det er ein sørgjeleg samanstimling av hus utan estetisk sans. Det er vel kring 600 000 innbyggjarar i alt i Oslo. Innsendaren ovanfor tek tydelegvis med Bærum, Asker, Skedsmo - og mest heile Austlandet opp til Gjøvik om han trur det er 1,5 millionar innbyggjarar i provinsbyen...
(Og saken er at Oslo nett er bygd som provinsby under Københavs - det er korkje Bergen eller Trondheim).
Oslo er diverre eit sørgjeleg syn, og eg vonar at vitjande folk frå Tyskland orsakar oss for å ha Europas styggaste og keisamaste hovudstad....

28.11.11 22:21, Geissler de
Bortsett fra at jeg slett ikke er enig i din beskrivels av Oslo og byens bygninger
(slottet f. eks. er en fin klassisistisk bygning, og når det gjelder Nationaltheatret --
det finnes alltid idioter som skjønner lite og snakker meget) er det neppe kvaliteten på
arkitekturen som utgjør en storby, men innbyggertallet og funksjonene som byen har.

Oslo er hovedstad, som allerede nevnt, med alt dette innebærer, pluss at byen har et
veldig rikt kulturliv og mange andre attraksjoner.

28.11.11 22:23
Herregud, at noen kan klare å lage en debatt om Oslos estetikk på en slik side.

Well, to settle the facts:
Oslo Metropolregion: 1 500 000 innbyggere
Berlin Metropolregion: 4 450 000 innbyggere

Berlin er en god del større, javisst, men ikke så stor som mange skal ha det til. Oslo er på størrelse med Dublin, Stockholm, Amsterdam, Hannover og lignende.

Forresten: Jeg startet diskusjonen. Tusen takk til de som hjalp. Jeg har ikke vært i Berlin siden jeg var 12 år. De siste årene har jeg for det meste vært i Köln, Lepzig og München, så jeg beklager de manglende geografikunnskapene. Neukölln er vel mer en slags Grünerløkka.

28.11.11 22:31, Geissler de
22:15 vet heller ikke hva ham eller hun snakker om.
Oslo har veldig lite til felles med provinsbyen fra dansketiden, men er hovedsaklig et
produkt av 1800- og 1900-tallet, noe som gjør at Olso er ganske enestående i Europa og en av
kontinentets mest spennende byer.
Og når det gjelder storbyregionen på nesten 1,5 millioner innbyggere: Dette er ikke noe
innleggsskriveren har funnet på, men kommunal- og regionaldepartementet.

28.11.11 23:02
Pisspreik: Oslo er en by de fleste nordmenn skammer seg over (I hvert fall MAJORITETEN av nordmenn som ikke bor der). Norges hovedstad er en overordentlig stygg by: Den har ingen sjarm, den har ingen paradebygninger det er verd å snakke om (det ble et tafatt forsøk med det nye operabygget som allerede nå forvitrer i sjøen). Hele byen er en skam - og det er trist for oss nordmenn å i det hele tatt måtte forholde oss til den. Slottet ser ut som en bygård i Russland, domkirken er så liten og unnselig at den kunne vært sognekirke i "Uhlenbusch". Snobberiet blant de som kaller seg "Høyrefolk" på vestkanten er så reaksjonært og høyrevridd at det nesten hører hjemme hos Göbbels` tilhengere.

28.11.11 23:13
Kjære 22:23: "Metropolregioner" kan en hver lage finne på eller fikse for sitt eget indre: Forrige Høyre-ordfører i Ålesund (Møre og Romsdal) mente at byen burde ha 120 000 innbyggere (da tok han hensyn til et omland som er langt mindre enn det du gjør når det gjelder Oslos 1 mill + innbyggere). I København går man motsatt vei: Der deles byen opp i mindre kommunerlokaliteter: Og nå vil du vel fortelle meg at København er mindre urban enn Oslo? Jeg holder fast på at Oslo og Jessheim likner hverandre. Oslo er et bitte-lite drittsted uten paradebygninger, uten storbytendenser. OG jeg er faktisk født - og bor - i denne småbyen - og kjenner både den og en del andre byer i Norge: Oslo er et lite møkka-høl! Jeg har også besøkt Berlin, København og Stockholm. og tror jeg vet hva en storby består av: Oslo er ikke i nærheten av å kalle seg det (da er Aalborg i Danmark og Ålesund i Norge nærmere - på tross av lavere folketall).

29.11.11 01:43, Mestermann no
Hva med å holde seg til saken?

Kanskje vi skal minne hverandre om at dette er et forum for språklige diskusjoner, ikke for private definisjoner av
Oslo som det ene eller andre, eller forsøk på "trolling". Det faller svært langt fra det spørsmålet som opprinnelig ble
stilt, og er ikke til nytte for spørsmålsstilleren.

Oppfordring til moderator: Bemerkninger om at folk på Oslo vestkant nesten hører hjemme hos Göbbels' (sic)
tilhengere, hører iallfall ikke noe sted hjemme. Iallfall ikke her. Ikke språkbruken generelt, heller. Det finnes nok av
andre fora for denne type uendelige sirkelargumentasjoner.

29.11.11 02:06
Bortsett fra at vi selvfølgelig ikke får noen hovedstad å være stolt av når utgangspunktet var en landsby i en provins der rikdommen ble ført til Kongens København, landets religion innebærer at naturen er vår katedral, "by" er et fy-ord, arkitektur aldri er noe seriøst tema i skole eller media, landets innbyggere har en inngroende antiautoritær skepsis/avvisning overfor kompetanse og kulturelite, og landet i hovedsak styres av folk fra distriktene som gjør det meste av det de kan for å bekjempe utvikling av Oslo-området, så er jeg ikke helt enig i OPs formuleringer om at "På norsk er forstad et dyrt område, som for eksempel Bærum utenfor Oslo. Men vi har også ordet "drabantby". Dette betyr et dårlig område utenfor byen."

Jeg er redd for at OP her har lagt inn sine egne lokale fordommer/erfaringer i sin språklige tolkninger.

Hvis man glemmer den lokale plasseringen, vil vi kunne finne en rekke "forstader" til andre byer, som ikke er noe spesielt "dyrt område". (For øvrig vil jeg i Oslo-området omtale f.eks. Ski som en "forstad til Oslo", uten at det er noe særskilt dyrt område.)

Når det gjelder "drabantby", er det for meg et område bygget ut i moderne tid, hovedsaklig for boligformål. (Det mangler altså i stor grad næringsliv. "Soveby" er også et annet navn på det samme.) Rent faktisk er mange drabantbyer bygget ut med blokk-bebyggelse som av norske naturelskende nordmenn nærmest er djevelens verk, men det finnes da nok av småhusbebyggelse i mange drabantbyer, om enn de som regel ligger nokså tett. Siden de fleste drabantbyer er nokså unge, har de også trengt tid på å få etablert seg som gode nærmiljøer, og mange har slitt med voksesmerter i en tidlig fase. Det hindrer dem ikke å bli til gode oppvekst- og bomiljøer med godt fungerende bo- og lokalmiljø.

Min erfaring (bl.a. som taxi-sjåfør) er at mennesker som kommer med slike uttalelser som OP, svært ofte ikke kjenner Oslo særlig godt, og kan bli høylydt forbauset når de kommer ut på den "forferdelige Østkanten" og se hvordan det egentlig er menneskene lever der. "Jeg ante ikke at det var så fint på denne kanten av byen", (original passasjeruttalelse).

Akel (N)

29.11.11 09:42, habo de
prøver å finne meg fram til det opprinnelige spørsmålet.........
Oversettelsen til den norske "forstad" som dyrt område utenfor byen kunne være:

"Speckgürtel", det betegner en ring rund byen hvor velstående folk bor og hvor små næringsbedrifter profiterer av nærheten til byen, men den kan ligge noen mil utenom byen.

En enkelt "forstad" i norsk betydning kunne kanskje heller kalles "Villenvorort" på tysk.
En villastrøk som ligger utenfor byen.

Hilsen habo

29.11.11 10:33, habo de
Skjønner nå at det var ikke spørsmålet å oversette "forstad". Men "Vorstadt" på tysk har ikke betydningen av en velståene omrade. Den er forholdshvis tett bebyggt og der bor vanligvis arbeider og ansatte hvorav mest jobber i byen. Og så har Akel jo allerede henvist til at den norske "forstad" må heller ikke nøtvendig være et dyrt område.

30.11.11 06:23, Lofast no
Dette er egentlig kulturforståelse for dem som ikke er norske. Der jeg kommer fra er det "oss mot søringan".