06.04.11 00:16, InsaVerzace
Stichwörter: akkusativ, dativ, genetiv, Norsk, Trønder
LOOK HERE

  • Hei alle tyskerta og norskinga :)

Æ har da noen spørsmål te dåkk som kan litt tysk da.. Æ har fått en oppgave om
preposisjona i tysk for eksamen, men æ vet itj heilt når æ kainj bruk dæm æ sjø? Gegen,
ohne, um, zwischen osv.. Korti kan æ bruk dæm ? Det e bare snakk om /dativ, akkusativ og
genetiv no da/. Men genetiv har æ skjønt ! Eiendomsform, e d itj?

Og ett par te spørsmål må æ jo still... Har dæm snus i Tyskland nei?
  • Kor mang kasusa har tysk gramma?
  • Ka dæm hette isåfall? :-)
    Takk for all hjælpa æ får : )

    Viss dåkk vil at æ itj ska skriv på dialekt, altså, viss d blir tongt å læs d, så si ifra!
    :D Æ bare gjor det hærran fort, så da har æ itj heilt greia på bokmåln ! :D

    *Liebe Grusse und Danke schon mal.. Blei det rett? får håp det..

  • 06.04.11 01:37
    Det er da ikke så falig hvordan man jør det på tysk, er det det da?

    Jeg fåreslår at du bare bejynner å skrive din egen tysk akkurat som det passer for deg - sånn som du har laget din egen nårsk. Det er da så mye lettere for den som snakker viss man ikke behøver å bry sej omm sånne regler for vordan språk er - så jir vi jo heller bare bengen i om det blir litt vanskeligere for dem som skal sjønne va vi prøver å kommunisere.

    Vær mann sitt skriftspråk. Drit i Nårge, leve Trøndelag.

    Akel (N)

    06.04.11 07:01, Rie no
    Hei!

    Preposisjonar er vanskeleg å regelfeste. Viss du les ein del tysk, vil du etter kvart leggje merke til bruken av mange
    preposisjonar. Dessutan, ei god ordbok når du løyser oppgåvene dine vil kunne vera til hjelp.

    Tysk har 4 kasus: nominativ, akkusativ, dativ og genitiv. Spør tysklæraren din om dette. Kasusa har somtid med
    preposisjonane å gjera, men du treng innsikt om kasus også utanom preposisjonsemnet.

    Viss du jobbar med oppgåva om preposisjonar og gjer eit heiderleg forsøk sjølv fyrst, kan du sikkert få litt hjelp frå
    nokon i forumet her etterpå. Men du lærer ingenting dersom du ikkje gjer ein innsats sjølv, og preposisjonar krevjer
    mykje øving. Lukke til!

    Grüße,
    Rie

    06.04.11 11:00
    LOOK HERE.
    Ha du hatt i dæ nå firri du skreiv ?

    06.04.11 12:00, InsaVerzace
    Takk for hjelpa :-)
    Beklager at jeg skrev på trøndersk igår, men det ble gjort i full fart :p
    Vil bare si at jeg fikk 6 på eksamen (muntlig og skriftlig)! Har pugga som en gal, men det
    hjalp til slutt :) Nå kan jeg jammen hjelpe andre som har spørsmål også ;D

    "Ein Mann gibt einem Mann einen Mann!" Fikk mye poeng for denne :))

    06.04.11 14:10
    Men det var ingen som svarte på om man får kjøpt snus i Tyskland? Jeg vet at det f.eks. er svært vanskelig å kjøpe i Danmark, men det går hvis du leter i velassorterte tobakksforretninger, men da som oftest vassen dansk-produsert snus (fant det i hvert fall i Århus for ca seks-sju år siden)...

    07.04.11 22:23
    Har aldri sett snus i Tyskland, men det er i hvert fall ikke ulovlig der.