21.09.05 15:40
Hallo, hvem vet om det finnes noe som et "Schullandheim" i Norge? Det er en skoletur vanligvis i en uke hvor man bor på et spesielt "vandrerhjem" (Schullandheim) og går på tur og koser seg?
Det skal gi klassen en bedre sosial sammhold og gjøres ikke hvert år, men kanskje på 4., 7. og 10. klasse. En gang kan det også være en vintertur hvor man står på ski.

Takk.
Vennlig hilsen
Claudia fra Muenchen, nå på Erasmus i Oslo

21.09.05 17:31
Hei Claudia,
kanskje kan du få svar på den tyske skolen i Oslo?! De har gode kontakter til norsk skoleverk.
Hilsen Claus Kristiansand

21.09.05 18:10
Hei Claus,

tusen takk for ditt utrolig fort svar. Jeg har nettopp skrevet en email til den tyske skolen her. Håper jeg får noen svar derfra.

Takk for din hjelp!
Hilsen
Claudia

21.09.05 19:07, Lemmi
Hei,
" Schullandheim " heter " leirsted " eller " leirskole ". " ins Sch. fahren " = " å dra på leirskole "

Lemmi

21.09.05 21:22
Hei Lemmi,
unskjyld meg, bare til informasjon, vi har også leirskoler fra både kirken og speideren osv.
Jeg skjønner det slik at Claudia ser etter skolehjem? Jeg vet at skolemyndigheter i Hamburg har egne skolehjem som de underholder f. eks. Puan Klent på Sylt. Jeg har forstått det slik at Claudia ville vite om slike hjem finnes hos oss. Eller tar jeg feil?
Riktig god kveld Claus i Kristiansand

21.09.05 22:15, Lemmi
Hei Claus,
jeg oppfatter det slik at Claudia spør på et generelt grunnlag ikke for å få tak i en konkret adresse. Når det er en ungdomsgruppe fra en kirkemenighet som drar på tur til et ungdomsherbergelignende hjem snakker man i tysk om " Freizeit " , " Jugendfreizeit " eller " Rüste ". Hva speiderne kaller sine leirer på tysk vet jeg ikke.

Lemmi

21.09.05 22:54
Hei Lemmi,
det har jeg også oppfatte slik som du, men har ikke hun spurt etter spesielle skolehjem? Det er det jeg er usikkert. Vet du rett etter krigen hadde man i Oslo leirsteder i Oslofjord for barn som ikke kunne reise i ferier, slik at de skulle komme ut av Oslogryten. Slike hjem hadde man før også etter krigen i femtiårene i Tyskalnd. Skolemyndigheter i Tyskland i Forbundslandene har egne skolehjem der skoleklasser til dem kan skoleklassene reise for en gustig penge. Det er ingen ungdomsherberger eller slikt. Når jeg skjønner det riktig er Claudia en student i Norge av Erasmus utveksling. Derfor regnet jeg med at hun ville vite om vi i Norge har slike hjem som det finnes i Forbundslandene i Tyskland. Kanskje for en oppgave? Jeg vet at en del skolehjem i Tyskalnden har problemer fordi det mangler penger. Jeg tror helle rikke at hun spør etter konkrete adresser for slike hjem eller leirsteder, men det vil hun sikkert si oss.
God kveld Lemmi og Claudia fra Kr.sand vi snakkes mer i morgen

22.09.05 07:28
Hei Claus,
med " ungdomsherbergelignende " mente jeg standarden og atmosfæren ( linol som lukter grønnsåpe og gulasjgryte, rød te fra blikkanner til kvelds, gult elller rødt syltetøy, smårutete sengeklær, hemmelige turer til fløyen til " det annet kjønn " etter leggetid forbi den halvåpne døren til den voksne ledsageren ). Eller for å si det med Lillebjørn Nilsen : " Stilleste gutt i sovesal 1 "

Lemmi

22.09.05 12:46
Hei Lemmi og Claus,

tusen hjertelig takk for den livlige diskusjonen. Beklager, at det var kanskje ikke klart nok, hvorfor jeg trenger informasjonen og at jeg ikke kunne skrive tilbake tidliger (har ikke internet på studentbyen).

Så nå får dere noen opplysninger:
Jeg studerer arktitektur og jeg trenger noen informasjoner for et prosjekt. Jeg vil planlegge et slags "Schullandheim" for handikappete i Oslofjorden (Tittelen jeg tenkte på er: "Rock &#39;n Roll - get in touch"). Jeg kjenner noe sånnt konsept fra <a href="http://www.wartaweil.de" target="_new">
www.wartaweil.de</a>
Siste semester har vi (TU Muenchen) tatt en eksursjon dit og jeg var veldig imponert hvor godt det fungerer: handikappete, friske, gamle, unge, elever, lærer, barn, foreldre, enkle personer - alle kan komme dit på ferie for "sosial læring og naturopplevelse", men de fleste som drar dit er elever på "Schullandheim"-tur (for en billig penge).
Så derfor lurte jeg på, om det er vanlig å dra på tur med skola i en uke. Ellers må jeg kanskje forandre konseptet litt slik at det fungerer.

Hvis det finnes ikke en "Schullandheim"-vane i Norge, så ville prosjektet mitt kanskje bli et slags "barrierefrei" (hva heter det på norsk forresten?) vandrerhjem, men jeg liker ideen med "leirskole" mye bedre.

Jeg er åpen for alle slags forslag;-)
Tusen hjertelig takk for deres hjelp!!!

Klem fra Claudia

p.s. så, skjønnte jeg det riktig, at det finnes noe lignende og at det er ikke bare skoler som drar på "leirskole", men osgså speider, ungdomsgruppe fra en kirkemenighet osv.? Det ville jo ha vært enda bedre, fordi da blir det en enda større gruppe, som er kanskje interessert i dette konseptet.

(Jeg skal også sjekke på www.nhf.no om de har noen slike konsepter.)

22.09.05 14:12
"barrierefri" er greit, tror jeg.
Begge deler er antakeligvis paavirket av engelsk "barrier free".

22.09.05 15:34
Hei Camilla,
Behindert er = funksjonshemmed på norsk men det blir også brukt handikapped, det kommre fra engelsk. Min tip til deg er: ta kontakt med turistkontor i Mandal. Spør etter Jan Johannessen han var før turistsjef i Mandal (han er pensjonert). Han har jobbet mye med slike spørsmål også i samarbeid med et jeg tror sykehus i Tyskland som drev med rehabilitering. Du kan gjerne refere til meg når du tar kontakt med ham. Jeg skal også spørre vennen min som sitter i rullestol om du vil har kontakt til slikt. Han er representant for funksjonshemmede i Kristiansand. Han og jeg har studert sammen. Hvis du vil tar kontakt med meg kan du det via hostmaster@treverktoy.no. da mottar jeg posten fra deg og vil skrive tilbake på min egen e-postadresse.
Beste hilsen fra Claus i Kristiansand

22.09.05 16:02
Hei,

tusen takk skal dere ha! Masse hjelpsom informasjon fra dere!

Nå tror jeg, at jeg har en god basis for å komme i gang med prosjektet.

Kos og klem
Claudia