06.02.11 23:37
Hallo!

Was ist denn das Gegenteil von troverdig (glaubhaft)? Finde kein passendes Adjektiv in norwegischen.

07.02.11 00:01, MichaV de
reicht Dir utroverdig nicht?

07.02.11 08:55
Utroverdig nicht gängig.
Ikke troverdig.( lite troverdig, svært lite troverdig)

Vergleich :
Norwegisch : underkjenne
Deutsch: nicht anerkennen ( unterkennen nicht gängig )
Oddy

07.02.11 14:20, Mestermann no
Utroverdig ist absolut gängig! Kommt seltener vor als "ikke troverdig", aber fällt nicht auf.

07.02.11 17:20
Tja, tja, tja...
Det er mulig at utroverdig er "gangbart" ved at det finnes i en eller annen ordbok. Men jeg er stadig i diskusjon om menneskers troverdighet, og jeg har aldri noensinne hørt at ordet utroverdig er blitt brukt i denne forbindelse - og ikke i noen annen forbindelse heller.

Man kan, som ovenfor angitt, klart si at noen er lite troverdige. Jeg tror imidlertid det er minst like vanlig å si at noen mangler troverdighet.

Akel (N)

07.02.11 19:35, Mestermann no
Det blir jo en smakssak hva man foretrekker, men om du ikke har hørt utroverdig brukt, så har nå jeg det. Her er
noen eksempler:

"Kari F. Brænne skriver utroverdig" - fra en bokomtale.
"Morten Harry Olsen (...) fremstår som både gammelmodig og utroverdig" - fra et debattinnlegg om
kriminallitteratur.
"Bondevik mest utroverdig" - melder NRK.
"Retten tror ikke på fornærmede og mener forklaringen (...) må sies å være «utroverdig»" - rettsreferat i Bergens
Tidende.
"Denne kilden har vist seg å være helt utroverdig" - fra en fanblogg.
"Rolletolkningen var utroverdig" - fra en teateranmeldelse i Aftenposten.

Det finnes mange flere slike eksempler, og alle er av nyere dato.

Norsk Riksmålsordbok skriver:
utroverdig., adj. 1. a) (om person) som ikke står til troende, uvederheftig. b) (om vesen, opptreden, utseende
ell. lignende) som ikke inngyter tillit; som ikke vitner om vederheftighet.
2 (om kunstnerisk skildring, tolkning, om skuespiller eller spill, rolle) som ikke vekker illusjon av virkelighet; som
ikke er troverdig; usannsynlig.
3 som ikke er troverdig, usannsynlig.

Altså, Akel, man skal være litt forsiktig med å proklamere at noe ikke er gjengs, bare fordi man ikke bruker det selv.
Den fella har vi vel gått i alle mann, her inne, en eller annen gang. :-)