05.08.10 15:24
Hallo, ich habe Schwierigkeiten, die Verwendung des Verbes "få" zu verstehen.
In meiner Grammatik steht, dass es als Hauptverb zum einen die Bedeutung "bekommen erhalten" hat. In der Bedeutung: "schaffen gelingen fertigbringen" komme es mit feststehendem Objekt z.B. "få bruk for noe" und mit austauschbarem Objekt z.B. "få noe på en" und mit Adverb Präposition z.B. "få istand noe" vor. Aber was ist damit gemeint? Alle diese Redewendungen können doch mit unteschiedlichen Objekten benutzt werden! Oder habe ich da etwas ganz falsch verstanden?

Vielen Dank im Voraus für die Hilfe.

05.08.10 23:59
Nei, jeg har litt problem med å få noe brukbar lærdom ut av det du refererer. Det siktes vel bl.a. til at i det ene eksemplet ditt er "bruk" et objekt som inngår som fast del av uttrykket (Hva får man? Jo, man får bruk ...), men supplert med et tilhørende preposisjonsuttrykk "for <noe>", og i dette tilfellet er det bare preposisjonsleddet du kan gjøre endring i, ikke selve objektet.

Når det gjelder så brukes det jo på så mange måter,
http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=f%E5&bokmaal=S%F8k+...
og jeg er i tvil om en generell grammatisk tilnærming er den som er lettest for å lære seg bruken av .

Er det noe mer konkret du lurer på?

Akel (N)

06.08.10 14:37
Takk! Jag hadde litt problemer til å forstå replikken din, men jeg tenker det er tross hjelpsom! Norsken min er ennå ikke så godt!

Rebekka (D)