18.07.05 16:22
Hei kjære Heinzelnisser.
Siste fredagen begynte her skytterfest (~høytid/helgen?) som i hvert år den tredje fredag i juli. Ofte regner det minst en gang i denne dager. Også fredag. Da inviterte skytterkonge alle medlemmer og deres koner til kongeballet. Det begynte klokka sju på kvelden. Damene har kledd seg i stor kveldgarderobe og skytterene tar seg i uniformene. Uniformen kommer fra tiden da Hanover og England var i personalunion. Etter en festmåltid med musikk fra podium spiller musikkere dansmusikk og dansgulvet var blitt åpnet til dans med open end. Mang en gang tar danseri til klokk fire eller fem. Lørdag, (laurdag ”Badetag” (lol)) begynner kapp- og pris-skyting. Så finner man ny kongen. Mens skytterer skyter på skytebane har barna og ung folk deres fornøyelse med skytestand (Schießbude), pølsestand, karuseller, ”Hau den Lukas” o.s.v. Søndag samle seg medlemmene av skyterklubben foran ny kongens hus. Kongen spanderer en eller to eller ? drammer. Deretter dra de med sine ny skytterkonge og med flotte marsjmusikk videre mellom hele landsbuen til skytterplassen. Nå skytter de om videre ytterligere priser. Mang en er så avslappet at han kan knapt gå. Da det har vært en hart jobb i denne siste tre dager kommer det å bli roliger om måndag. Da kommer bare den harte kernen til plassen for å rydde opp og skytte om å få ”Pittelkönig”. Det er et slags annen kong. Mhm. Å ja, jeg glemte å fortelle: Her i våres landsbu skytter skytterer på en fugl for å få Kong. Det finnes i Tyskland ikke så mange steder hvor de skyter på en fugl. Jeg begynte innlegget mitt igår. Vi fikk så mange forskjellige besøker at jeg først idag ettermiddag kan slutte.
Forhåpentlig er det ikke for langt.
Vær så god.
På forhånd takk
Gerd

21.07.05 13:55
Dette er kanskje for mye.
Gerd