15.02.10 09:48
Stichwörter: blåmandag, fastelavensmandag, fastelavnsmandag, Rosenmontag
Ønsker dere alle en skikkelig fin rosemandag!!!!
Helau und alaaf RS.de

15.02.10 10:22, Drontus no
Feir med måte.. (går det an, det?)

Sitter akkurat og hører på "Det fikser P1", og der snakker de om blåmandag for dagen i dag. Og det kaller de dagen her også:
http://www.aktivioslo.no/fastelavn.php
Heinzelnisseordboka sier fastelavensmandag. Men det tyske karnevalsinnholdet har nok ingen av ordene :-)

15.02.10 10:57
Stakkars jeg - jeg er mer eller mindre nød til å feire med måte,jeg. Jeg bor(i Norge) for å si det sånt i diaspora når det gjelder karneval og den slags fornøyelser. Heul, schluchz....
RS.de
P-S. Aber rosemandag hat ein paar google.no-treffer

15.02.10 11:30
Gleder meg til Aschermittwoch, da er det endelig slutt med sånn tull og tøys

15.02.10 12:08, Drontus no
Samme her - egentlig... Er glad jeg bor i et område av Tyskland der karneval bare blir feiret i barnehage/skole og av spesielt interesserte.

PS @ RS.de: Har googlet litt mer, og du har forsåvidt rett. Man får et par treff på rosemandag, der det uten unntak er snakk om den tyske karnevalsfeiringen - og det var jo nettopp det du ønsket oss!

Men det offisielle norske ordet for dagen er tydeligvis blåmandag, i alle fall i følge bokmålsordboka og nettet. Fastelavnsmandag (uten e - sorry!) har litt flere treff på nettet enn rosemandag, men er heller ikke representert i bokmålsordboka.

Her er mer informasjon om de siste dagene før faste i norsk tradisjon: http://www.abcnyheter.no/node/84173

15.02.10 12:42
Komisch, entweder man liebt ihn, den Karneval, oder man hasst ihn.
Habe hier oben im kalten Norden auf einem deutschen Sender gerade eine überschäumende Musiksendung vom rheinischen Karneval gehört - ach wie war das schön! All diese frechen Liedchen und so eine Stimmung!

15.02.10 12:59, Mestermann no
Jepp, idag er det selveste blåmandag! Og når uttrykket "blåmandag" på norsk ellers brukes om en "skikkelig dårlig
dag", så er det selvsagt fordi man i gamle dager feiret fastelavnsaften så hardt at blåmandagen ikke alltid var så
morsom å se i øynene...

15.02.10 13:01
Blåmandag - rosemandag .... uansett hva denne dagen heter: ingen feiring her ihvertfall :-(
RS.de
@11:30 Mer muss och jönne könne!

15.02.10 13:08
Die Karnevalsparty jetzt auf radio700.eu life einschalten