25.06.09 05:05
Hva betyr det egentlig når man ser på tysk TV at det ganske enkelt står 'raus' og andre lignende ord (r etterfulgt av preposisjon)? Jeg finner det ikke i ordboken, så regnet med at det må være noe grammatikk. Er det en sammenheng mellom dette, og rare verb som 'herausgehen'.

Lurte for så vidt på hva forskjellen mellom 'ausgehen' og 'herausgehen' var. 'Ausgehen' betyr vel å gå ut, men kan ikke finne 'herausgehen' noensteds.

25.06.09 05:46
"raus" betyr "ut" og kommer vel fra "hinaus".
Som i "Raus mit dir!" Ut med deg!
Ich gehe raus. Jeg går ut.

25.06.09 05:49
Jeg vil bare tilføje at min "ich gehe raus" er ment som "jeg går ut (av rommet/huset etc.), ikke som jeg går ut i byen og
har morro

25.06.09 06:51
Raus kommer vel fra heraus, men betyr hinaus

25.06.09 08:52, Ines7 de
Noen tyske dialekter er litt nøyere her og skiller mellom "heraus/raus" og "hinaus/naus", for eksempel i Unterfranken:

"Ich geh jetzt naus." - Jeg går ut av døra. (Den som snakker skal ut.)
"Kommst du raus und spielst mit mir?" - Kommer du ut og leker med meg? (Den som snakker er ute allerede.)

Obs! Dette er ikke korrekt skriftspråk! Man skriver "heraus" og "hinaus".

25.06.09 08:55, Ines7 de
...og man skiller alltid mellom "heraus" og "hinaus" hvis man ikke forkorter det til "raus". Man kan altså ikke si "ich
gehe heraus" hvis man skal ut. Det heter, "ich gehe hinaus".

25.06.09 17:30
ergänzend möchte ich noch sagen es gibt auch:
rüber - herüber
runter - herunter
rein -herein....

26.06.09 00:18, Geissler de
Litt tilleggsinformasjon om hvordan disse ordene oppstod:
De er sammensatt av retningsadverbene "hin" (dit) eller "her" (hit) og en retnigspreposisjon (aus, ein, auf, ab, über, unter, ...). Noen av sammensetningene med "her-" ble forkortet i dagligtale, som f. eks. raus, rein, rauf, runter, rüber (men ikke "r)ab". Den avkortete versjonen tar også betydningen til sammensetningen med "hin-".

De bairiske dialektene setter forresten ordene sammen på omvendt måte, nemlig med preposisjonen først: auf+hin -> (aufhin) -> auffi (hinauf), auf+her -> (aufher) -> auffa (herauf).

27.06.09 10:22
In süddeutschen Dialekten gibt es auch nauf, nuntern, nab, nüber aus der Verkürzung von hin-