17.04.09 13:08
Bin gerade dabei einen CV zu schreiben...mir wurde gesagt bei den Sprachkenntnissen solle man angeben wie gut man die jeweilige Sprache beherrscht. Im deutschen gibt es folgende Ausdrücke die hierfür verwendet werden...gibt es im norwegischen hier auch feste Ausdrücke oder kann man die deutschen übersetzt verwenden?

fließend (= in Wort und Schrift)- flytende ???
kommunikationssicher (= in Wort und Schrift, aber nicht perfekt) - kommununikasjonssikkert???
nur Grundlagen (= Grundwortschatz und Grundgrammatik-Kenntnisse vorhanden) - grunnlegende???

Gibt es vielleicht jemanden hier, der sich auskennt bzw. vielleicht kürzlich Bewerbungen geschrieben hat?

17.04.09 15:01
Den förste og siste stemmer i alle fall:
flytende fransk, grunnleggende franskkunnskaper .
Ellers saa pleier man ogsaa aa ha med fransk som morsmaal, som da er hakket over flytende.

I mellom flytende og grunnleggende er jeg ikke helt sikker. Personlig ville jeg nok skrevet noe som "behersker fransk".

Fransk er her kun bruk som et eksempel paa et spraak, maa selvfölgelig byttes ut ved behov ;-)

Hilsen
Björnar
(Ich hoffe, dass es auf Norwegisch reicht. Falls nicht, kann ich es später übersetzen. Ich antworte auf Norwegisch, nur weil es schneller für mich ist)

17.04.09 15:23
Hallo Bjørnar,

tusen takk for ditt svar - norsk er ok ;) Det mellom flytende og grunnleggende er egentlig det jeg trenger - hehe - for jeg er tysk (morsmål), behersker engelsk og norsk (men ikke helt perfekt) og så har jeg grunnleggende franskkunnskaper.
Og nettopp kunnskapene i norsk er jo de som er viktige når jeg vil finne en jobb, ikke sant?
Eller er det kanskje en mulighet å skrive - det er en tabellarisk CV - tysk (morsmål), engelsk, norsk og grunnleggende franskkunnskaper...hva synes du?

Mange hilsner fra det fine Saarland
Katja

17.04.09 16:22
Hei Katja,

Det ser greit ut det. Du mener da:
morsmaal - tysk
behersker - norsk, engelsk
grunnleggende kunnskaper i - fransk

dersom jeg har forstaatt deg rett?

Bare et lite tips, hos oss er det veldig vanlig aa si at man kan engelsk flytende, selv om vedkommende egentlig burde fallt under kategorien "behersker engelsk". Naa skal ikke jeg presse noe som helst inn i CV-en din, bare vär klar over det :-)

Viele Grüße
Björnar

17.04.09 16:43
du har forstått helt rett :) - og takk for tipsen ;)