06.04.09 12:31
Stichwörter: Präpositionen zeitlich und örtlich
Ich habe mir eine Liste geschreiben, um die die Praepositionen bei Zeitausdruecken besser merken zu können. Ist das so richtig, was wäre noch ergaenzungswuerdig?
Zeitpunkt:
einmalig - i
Zukunft - til
Vergangenheit - for... siden
wiederholt - på
Zeitraum:
betonte Geschwindigkeit - på
nicht betonte Geschwindigkeit - i
Wochentage, einmalig - på
alles mit ikke - på

Kann mir ausserdem jemand die Praepositionen aufzaehlen, mit denen man beschreiben kann, wo was in einem Raum steht? (Sowas wie "Das Sofa steht links neben dem Tisch")
Takk im vorraus, Celine

08.04.09 05:04
Liebe Celine, ich schätze, dass Deine Frage noch nicht beantwortet worden ist, weil sie einfach viel zu umfangreich ist.
Und auch unklar.

10.04.09 10:07
Die Antwort wäre wirklich sehr umfangreich. Ich gebe dir mal eine Liste von Präpositionen für Zeitverhältnisse (alphabetisch):

etter (nach) - etter påske må jeg holde diett
fra (von) - fra tirsdag etter påske må jeg holde diett
før (vor) - før påske var jeg fremdeles ganske slank
i (in) - i påskeuka spiser jeg for mye - i dag ble det bare sjokoladeegg i flere timer
innen (binnen, vor, bis) - jeg må slutte med all den spisingen innen tirsdag etter påske
inntil (bis) - jeg spiser sjokoladeegg inntil videre
mellom (zwischen) - mellom måltidene spiser jeg sjokoladeegg
om (in) - om sommeren har jeg vanligvis kvittet meg med påskekiloene
- om ti minutter spiser jeg frokost
over (nach) - like over påske begynner slankingen, men ikke før tirsdag ti over fem
på (vor (Uhrzeit), an, um (Zeitpunkt), in (im Verlauf von) - kilomessig er det snart fem på tolv, og på tirsdag etter påske skal jeg kaste alle sjokoladeeggene som jeg ikke greide å sette til livs. Det klarer jeg på mindre enn en time.
siden (seit) - jeg har ikke spist så mye siden jul
til (zu, bis) - sjokoladeegg fra morgen til kveld kan bli kjedelig i lengden
under (während) - jeg legger på meg under påskefeiringen
ved (an, bei) - jeg skal spise et sjokoladeegg ved første anledning, sannsynligvis ved ti-tiden
for ... siden (vor) - påskeferien begynte for fem dager siden

Jetzt knurrt mir der Magen - Zeit fürs Frühstück!

Wowi