18.12.08 10:23
Stichwörter: grønn såp, grønnsåpe, Jod
Jeg ble litt forvirret da jeg fikk vite at det brukes grønn såp som desinfeksjonsmiddel i Norge... SÅP?! Er det ikke rart? :-|

Og da jeg spurte i apoteket etter desinfeksjonsmiddel som inneholder iod, fikk jeg svaret at det ikke brukes pga.et eller annet årsak, mens f. eks. Betaisodona (som inneholder iod) selges i hver apotek i Tyskland...

18.12.08 10:58
Grønnsåpe heißt das Zeug genau genommen.
Das sie desinfizierend wirkt, wäre mir allerdings auch neu.

18.12.08 11:10, slyngel no
Det kan hende at man ikke får kjøpt desinfeksjonsmidler inneholdende jod som privatperson nettopp fordi jod er dødelig giftig, men desinfeksjonsmidler med jod brukes likevel av helsevesenet i Norge.

Grønnsåpe er ikke alment brukt som desinfeksjonsmiddel rett på sår o.l., men kan brukes som betennelsesdempende.

Det finnes en del alternativer til jod til disinfeksjon. Sprit er for eksempel helt ypperlig.

18.12.08 11:17, Geissler de
I legemiddelhåndboka står jod oppført som reseptfritt, og to preparater er nevnt, så det burde fåes kjøpt på apoteket.
http://www.legemiddelhandboka.no/xml/index.php?frid=Lk-01-infeksjon-11467&b...

Geissler

18.12.08 13:13
Meine Mitbewohnerin hat sich damit auch gelegentlich die Haare gewaschen, wenn sie vergessen hat, Shampoo zu kaufen. Das war fuer sie ein Allzweckmittel; zum Putzen, Fussbad, Desinfektion, Shampoo...

18.12.08 13:40, slyngel no
Hört sich nicht gerade gesund an ... Vielleicht ist das nächste dass sie die Zähne mit Chlorine putzt.

18.12.08 15:15
Jaja, so vieles, was es in Deutschland fast schon in der Drogerie gibt, kann man in Norwegen nicht frei in der Apotheke kaufen...
Sachen wie Wick Mednait, Sinupret, ordentlicher Hustensaft, ja selbst ein einfaches Erkältungsbad ist nicht zu bekommen ;-(
Wir haben zur Wundesinfektion und -reinigung auch nur eine (jodfreie) Lösung in der Apotheke bekommen.

18.12.08 18:08, peter620 de
Meine norw. Nachbarin meinte sogar, dass es nach der Geburt "betennelsesdempende" eingesetzt wird. Und 2 (sehr guten) Veterinären weiss ich, dass es auch in der Tiermedizin entsprechend eingesetzt wird.
Iod in einer Salbe ist übrigens nicht giftiger als Kloputzmittel, im Gegenteil. Mir sagte eine Apothekerin, dass Iod nicht so verträglich ist wie Klorhexidin (was mir neu ist). Hab beides ausprobiert, beides gut nur Klorhexidin ist halt flüssig und kann nicht unter einem Pflaster auf die Wunde über stunden aufgetragen werden.