30.05.08 13:00
Stichwörter: MITFAHRGELEGENHEIT, skyss, skyssleilighet
Hei kjære dere, vet dere om det finnes noe som "Mitfahrgelegenheiten" for Norge. En nettside f.eks.?
Tusen takk! M.

30.05.08 13:11
Det finnes noetilsvarende hos trolljentas hjemmeside; se på forum. google: trolljenta
Mvh RS.de

30.05.08 13:26
Hva heter "Mitfahrgelegenheit" på norsk?

30.05.08 14:51
Er du norsk, som spør hva det betyr på norsk? Ordboken sier "skyss". Men jeg vet ikke hvorvidt det treffer. Mitfahrgelegenheit betyr at jeg tilbyr frie sitteplasser i bilen min på en viss strekning og få litt penger for det som kompensasjon. (Som å haike, bare litt planlagt og med litt betaling)
m. (de)

31.05.08 10:15
Riktig.! Jeg er norsk og er fortsatt på let etter en god oversettelse for Mitfahrgelegenheit. Er derfor meget takknemlig for all hjelp jeg kan få enten den kommer fra nordmenn (etniske eller ikke etniske), eller språkmektige (eller språkinteresserte) tyskere. Ha en god dag!
"Mitfahrgelegenheit" er - i hvert fall slik begrepet har blitt brukt i Tyskland i mange, mange år - mer enn bare skyss eller skyss mot penger.

31.05.08 13:01
Jeg synes " skyssleilighet " er en egnet oversettelse for " Mitfahrgelegenheit ". Men språkfølelsen min sier at " skyss " vil være tilstrekkelig.Det er et kort og lettfattelig ord som går rett inn . Jeg har ingen problemer å se for meg følgende annonse: " Skyss hjem i helgen ? Merse eller boble ? Sjekk våre nettsider for ledige seter ?

Lemmi